Regeringen stoppar Swedegas plan på att ansluta en gasterminal i Göteborgs hamn till stamnätet. Miljö- och klimatminister Isabella Lövin vill hellre se en satsning mer specifikt på biogas. Men regeringens beslut får kritik. Arkivbild.
Regeringen stoppar Swedegas plan på att ansluta en gasterminal i Göteborgs hamn till stamnätet. Miljö- och klimatminister Isabella Lövin vill hellre se en satsning mer specifikt på biogas. Men regeringens beslut får kritik. Arkivbild. Bild: Fredrik Sandberg/TT

Sjöfarten beklagar nej till gaskoppling

Regeringen säger nej till Swedegas ansökan om att få ansluta en gasterminal i Göteborgs hamn till stamgasnätet. Beslutet får kritik av sjöfarten, som vill tanka gas som fartygsbränsle i stället för miljöfarlig tjockolja.

ANNONS

Swedegas äger det svenska stamnätet för gas. Enligt företaget finns två fördelar med att koppla ihop terminalen i Göteborg med nätet.

Den ena är att nätet får en andra införselpunkt, som komplement till ledningen under Öresund där all gas kommer in idag.

Den andra är att gas kan levereras från nätet till fartyg i hamnen, som bränsle. En stor omställning pågår inom världens sjöfart, bort från diesel och tjockolja.

"Banar väg för biogas"

Kopplingen skulle med andra ord användas åt båda hållen.

– Regeringens beslut är beklagligt. Man förbiser de miljö- och hälsoeffekter som drift med flytande naturgas ger. Den är visserligen fossil, men den banar väg för att använda biogas, säger Fredrik Larsson, ansvarig för miljö- och klimatfrågor på branschorganisationen Svensk sjöfart.

ANNONS

– Drift med fossil naturgas minimerar utsläppen av svavel, kväve och partiklar, säger Larsson och jämför med traditionellt fartygsbränsle.

Han får känslan att regeringen har tittat för ensidigt på den andra sidan av anslutningen i Göteborg, att tillföra det svenska nätet gas utifrån.

Nu befarar Svensk sjöfart att gas som fartygsbränsle måste köras till Göteborg med lastbil, eller att redare återgår till diesel eller tjockolja som bränsle.

Risk "bygga fast"

Miljö- och klimatminister Isabella Lövin (MP) anser dock att det främst skulle ge nackdelar att koppla terminalen i Göteborg till stamnätet.

– Vi kan inte bygga fast Sverige i ett beroende av fossila bränslen, när vi har klimatmål som gör att vi ska vara nere på nollutsläpp om 25 år, säger Isabella Lövin till TV4 Nyheterna.

Ministern förespråkar i stället en fortsatt satsning på biogas.

Enligt Swedegas skulle såväl biogas som vätgas och fossil gas skickas genom anslutningen i Göteborg.

I början av september demonstrerade flera hundra personer mot gasterminalen i Göteborgs hamn.

Micke Larsson/TT

Det svenska stamnätet av gasledningar drivs av företaget Swedegas, som också har ett ansvar för att hålla balans i systemet.

Nätet består av drygt 60 mil ledning i sydvästra Sverige, upp till Stenungsund i Bohuslän.

Naturgas matas in i nätet genom en ledning till Malmö från Danmark, som har gasfält i Nordsjön. Drygt 20 procent är biogas.

Stamnätet försörjer industri, kraftvärmeverk, kommuner och cirka 34 000 hushåll med gas.

Källa: Swedegas

ANNONS