På studentflaken är det fest under visst ansvar. Arkivbild.
På studentflaken är det fest under visst ansvar. Arkivbild. Bild: Henrik Montgomery/TT

Skärpta regler för studentflak vid årets firande

Studentfirandet närmar sig med stormsteg. För många en av de lyckligare i stunderna i livet, men även en sådan dag kommer inte utan ansvar. Inför årets firande har Transportstyrelsen valt att strama åt de regler som gäller för studentflaken.

ANNONS

Ett tydliggörande är att åkningen måste ske direkt efter själva skolavslutningen.

– Det har tidigare tolkats väldigt brett, att man har kört andra dagar, sent på kvällen eller mellan olika fester, och det har aldrig varit syftet med undantaget, säger Niclas Nilsson, utredare på Transportstyrelsen.

Vanligtvis är flakåkning inte tillåtet i trafiken. I fallet med de traditionella studentkreationerna råder det däremot ett form av undantag – förutsatt att regelboken följs.

Trots att reglerna successivt skärps går det sällan ett år utan olyckor. I fjol, efter två pandemiår utan flakåkning, skadades fyra studenter när de ramlade av ett flak i Djursholm i Stockholm.

ANNONS

Slagit i broar

Riskerna finns på flera håll. Det händer även att lastbilar väljer en rutt som går under en allt för låg bro, och där inte alla studenter ombord hunnit med att ducka.

– Det finns folk som har slagit i broar. Den som planerar färdvägarna måste ta hänsyn till strömförande ledningar, viadukter, eller andra hinder så att man kommer fram tryggt, säger Niclas Nilsson.

Det största ansvaret att följa alla bestämmelser vilar på personen bakom ratten.

– Föraren har ansvaret att hålla koll på vad hans eller hennes fordon klarar av och vad som gäller när man ska transportera den ömtåliga lasten, säger Niclas Nilsson.

Risker under överförfriskning

Under kommande dagar ska polisen kontrollera fordonen som ska frakta studenterna. De flesta arrangörer brukar ha alla regler klara för sig, säger Ola Åkesson, kommunpolis på Kungsholmen i Stockholm. Riskerna brukar snarare uppstå när ett festande går över styr.

– När man befinner sig upp på flaken ska man inte slänga ut saker. Det kan sluta med någon form av ofredande eller skadegörelse.

– Och man får bara gå på och av fordonet när de står stilla. Det är relativt ovanligt, men det har ju också skett allvarliga olyckor. Folk har trillat av flaken eller blivit mer eller mindre överkörda och skadat sig allvarligt.

ANNONS

I de flesta incidenter är alkohol inblandat. Ola Åkesson påminner om att man inte får dricka alkohol starkare än folköl ute på stan om man är under 20 år.

– Vi vill såklart bidra till att de här dagarna blir så lyckade som möjligt för alla. Vi förstår att det är en festdag, men festandet får inte gå överstyr så att man utsätter andra för saker som man inte själv skulle vilja utsättas för, säger Ola Åkesson.

Fakta: Detta gäller för studentflaken

Det får inte vara för trångt, alla ska få plats.

Det måste finnas skyddsräcken, som ska vara minst 110 centimeter höga och hålla för tryck. Säten eller bänkar ska sitta fast.

Flaket får inte ha utskjutande delar eller skarpa kanter.

Passagerarna ska kunna kontakta föraren. Om mobiltelefon används måste samtalet vara uppkopplat under hela färden.

Fordonet får inte köra fortare än 20 km i timmen och får bara köras på vägar där begränsningen är högst 70 km i timmen.

Föraren ska ha fyllt 21 år och ha körkort med rätt behörighet sedan två år. För traktor med släp krävs B-körkort.

Vid färd på släp måste sammankopplingen till dragfordonet vara säker.

Polisen ska meddelas om färdvägen och tidpunkt.

Källa: Transportstyrelsen, Polisen

comments

Kommentarer

Kommentera

Vad tycker du? Här nedan kan du kommentera artikeln via tjänsten Ifrågasätt. Märk väl att du behöver skapa ett konto och logga in först. Tänk på att hålla god ton och att inte byta ämne. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Inlägg som bedöms som olämpliga kommer att tas bort och TTELA förbehåller sig rätten att använda kommentarer i redaktionellt innehåll.

ANNONS