Sedan ett antal år täcks cirka en tredjedel av cigarettpaketens mest synliga yta av meddelanden av typen "Rökning dödar" eller "Rökare dör i förtid". Nu vill myndigheter i både Skottland och Kanada gå ett steg längre och sätta varningsmeddelanden på varje enskild cigarett.
Det kan vara en fungerande strategi, konstaterar forskare vid University of Sterling i Storbritannien efter att ha undersökt effekten av sådana meddelanden på 120 unga rökare. Deltagarna, som var 16 år eller äldre, delades upp i 20 olika fokusgrupper där de presenterades för cigaretter med varningstexten "Smoking kills", rökning dödar.
"Mindre trevligt"
Grupperna var rörande överens om att budskapet resulterade i att rökning uppfattades som en mindre trevlig aktivitet – och många uppgav att varningarna nog skulle påverka deras eget beteende. Bland kvinnliga rökare användes ord som deprimerande, oroande och skrämmande.
Forskningen publiceras i Addiction Research and Theory.
"Det fanns en konsensus kring att varningstexter på varje enskild cigarett skulle ha en frånstötande verkan bland unga människor, de som just börjat röka och bland icke-rökare. Studien tyder på att sådana varningar kan ha en effekt på dessa grupper och att det är en alternativ väg att gå", säger studieledaren Crawford Moodie i ett pressmeddelande.
EU-direktiv gäller
I Sverige är dylika varningsmeddelanden knappast nära förestående. Det säger Josefin Jonsson, enhetschef på Folkhälsomyndigheten, till TT.
– När det gäller hälsovarningar på tobaksprodukter så är det EU-direktiv som gäller. Nuvarande direktiv, då det bland annat infördes varningsbilder, kom i kraft ganska nyligen, 2016, så jag kan tänka mig att man vill utvärdera effekten av dessa regler innan man eventuellt tar nästa steg, säger hon.
Johan Nilsson/TT