Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Följer

Ingen prenumeration
  • Mitt TTELA
  • Korsord
  • Erbjudanden
  • Logga ut
Kurvan över antal avlidna i mc-olyckor i Sverige har pendlat upp och ned de senaste åren. Bild: Johan Hallnäs/TT

Sommaren är här – och med det mc-olyckorna

Med sommarens ankomst ger sig fler mc-förare ut på vägarna igen, och då följer även olyckorna.
Men den stora trenden verkar gå åt rätt håll.
– Trafiksäkerheten har blivit bra mycket bättre, säger Jesper Christensen, generalsekreterare på Sveriges Motorcyklister.

Två personer omkom i två olika motorcykelolyckor i Sverige under söndagen, en tragisk inledning på den svenska motorcykelsäsongen som för många drar i gång på allvar nu.

Antalet dödsolyckor med motorcyklar har pendlat upp och ned de senaste åren, men verkar återigen vara på väg nedåt. Likt övrig trafik i Sverige stack 2018 ut som ett särskilt dödligt år, men annars pekar trenden åt rätt håll. I fjol omkom 29 personer i motorcykelolyckor, jämfört med 44 döda 2015.

Fler motorcyklar i trafiken

– I reella tal har vi sett en jämn minskning över åren, och samtidigt har antalet motorcyklar i trafiken gått upp. Så bara genom det kan man säga att trafiksäkerheten har blivit bra mycket bättre, säger Jesper Christensen, generalsekreterare för intresseorganisationen Sveriges Motorcyklister (SMC).

Trenden syns även om man slår ihop samtliga olyckor. 2015 registrerades totalt 1 411 mc-olyckor, 2019 endast 1 169.

Enligt en undersökning som SMC lät göra för några år sedan är mellan en tredjedel och en fjärdedel av de som dör i mc-olyckor förare utan körkort, som ofta antingen är berusade eller drogpåverkade, säger Jesper Christensen. Bland dödsolyckorna med utbildade, nyktra förare är ungefär hälften singelolyckor, och hälften är kollisioner med andra fordon.

Svårare än bil

Vid singelolyckorna handlar det i många av fallen om att föraren kör över sin förmåga, säger Christensen.

– Där är det stor skillnad mellan mc och bil. I bil är det svårare att köra över sin förmåga, för den är väldigt säker. Motorcykel kräver mer kunskap.

Kollisionsolyckorna beror ofta på att bilen inte sett motorcykeln, enligt Jesper Christensen.

– Som mc-förare har man ett stort ansvar att inte köra för fort så att bilen hinner upptäcka att man kommer.

Och mycket kan bli säkrare bara man håller hastigheterna. Att ungefär hälften av all trafik körs för fort är ett generellt problem i trafiken i stort, säger han.

På det stora hela är dock dödsolyckorna med mc i Sverige relativt få till antalet, menar han.

– Det är inte farligt att köra om du gör allt rätt. Om du har körkort, om du äger din mc och om du följer trafikreglerna och så vidare. Men det blir aldrig riskfritt.

Marc Skogelin/TT

2019 dog 29 personer i motorcykelolyckor i Sverige, en tydlig minskning från 2018 då 47 personer omkom. Arkivbild. Bild: Johan Nilsson / TT

Så många personer har dött i motorcykelolyckor i Sverige per år, från 2007 till 2019. Lejonparten av dödsolyckorna sker mellan april och september.

2007: 59

2008: 51

2009: 47

2010: 37

2011: 44

2012: 31

2013: 40

2014: 31

2015: 44

2016: 36

2017: 39

2018: 47

2019: 29

2020 (till och med april): 7

Källa: Transportstyrelsen