Spaden i marken för Västlänken

Nu har spaden satts i marken för att bygga tågtunneln Västlänken under Göteborg. Men projektet är omdiskuterat, och ett hundratal personer demonstrerade när det första spadtaget togs vid Korsvägen.

ANNONS
|

Västlänken är en åtta kilometer lång slinga för pendeltåg, med tre stationer under centrala Göteborg, som planeras bli klar för trafik 2026.

- Den är oerhört viktig. Utan Västlänken är det näst intill omöjligt att utveckla den spårbundna kollektivtrafiken, säger Johnny Magnusson (M), ordförande för regionstyrelsen i Västra Götaland.

Kritiker har dock framfört att bygget kommer att störa stadsmiljön under lång tid, och att de positiva effekterna av Västlänken är överskattade. Beslut har överklagats, men för ett par veckor sedan gav Mark- och miljööverdomstolen klartecken för byggstart.

ANNONS

Johnny Magnusson tror att motståndet mot Västlänken till stor del beror på misstro mot etablissemanget. När de avgörande politiska besluten togs, var rödgröna och borgerliga partier överens.

Budgeten för bygget är 20 miljarder kronor i 2009 års penningvärde. Västlänken ingår i infrastruktursatsningen Västsvenska paketet.

Det ceremoniella första grävandet gjordes vid Korsvägen, nära Liseberg, där en arbetstunnel ska anläggas.

TT
ANNONS