Spelbolagen får tidsfrist med krav på bättring

Efter kritik mot aggressiv reklam får nu spelbolagen en dryg månad på sig att göra förändringar i sin marknadsföring. Det var budskapet från den ansvarige ministern, Ardalan Shekarabi (S), efter ett möte med branschen.

ANNONS
|

- Innan den 31 mars vill vi se en märkbar förändring, annars kommer staten att införa hårdare sanktioner och regler, säger Shekarabi.

TT: Vad väntar för skärpningar om inget har skett vid den tidpunkten?

- Som jag sagt tidigare vill jag inte utesluta något i nuläget.

ANNONS

"Svensk lag gäller"

På mötet deltog enligt ministern en majoritet av de 69 licensierade spelbolagen – några av dem anmälda för att inte leva upp till kravet på måttfull spelreklam. Trots kritiken och hot om hårdare lagstiftning framhåller ministern ändå att lösningen ligger hos bolagen själva.

- Jag tycker det är en rimlig hållning att ge spelbolagen möjligheten till självreglering. Samtidigt har jag varit tydlig med att vi kommer att följa upp den här lagstiftningen noga och ser vi ett behov av mer statlig kontroll då kommer vi göra vad vi kan. Svensk lag gäller, inte maltesisk, sade Ardalan Shekarabi och syftade på att flera av bolagen har huvudkontor på medelhavsön.

Gustaf Hoffstedt, generalsekreterare för Branschföreningen för onlinespel, uppskattar ministerns nya krav på branschen.

- Det viktiga nu är att kravet på måttfullhet efterlevs. Kravet har funnits i två år och ännu har ingen fått några sanktioner. Spelinspektionen och Konsumentverket måste komma ut på banan, säger Hoffstedt, som pekar på risken att bolag som inte sköter sig gynnas.

ANNONS

"Licens måste ge fördelar"

Han beskriver hur hans medlemmar arbetar hårt för att uppfylla kraven i den nya spellagen. Samtidigt är han tydlig med att många tappar marknadsandelar. Alltför hårda krav på spelbolagen riskerar att urholka det nya licenssystemet, spår Gustaf Hoffstedt.

- Skulle det bli så att bolagen inte alls får marknadsföra sig kommer det bli svårt att nå spelarna. Att vara ett licensierat bolag och följa spelreglerna måste ge fördelar.

Civilminister Ardalan Shekarabi utesluter inte ett totalförbud mot reklam, även om han vill att branschen själv tar initiativ till förändringar. Intrycket är att bolagens vilja att nå hållbara villkor i branschen, säger Ardalan Shekarabi.

- Jag är samtidigt övertygad om att branschföreträdarna ser att svenska folket har fått nog. Det finns inget stöd för den här aggressiva, i vissa fall gränslösa marknadsföringen.

TT

Fakta: Nya spellagen

Från och med årsskiftet är den svenska spelmarknaden öppen för samtliga aktörer. Licens krävs för att driva spelverksamhet och bolagen måste även följa vissa regler. Bland annat måste spelmissbruk motverkas. Dessutom ska bolagens reklam för spel vara måttfull.

69 bolag har fått licens hittills och Spelinspektionen, tidigare Lotteriinspektionen, uppger att ytterligare 28 väntar på besked.

Flera bolag har fått kritik och har anmälts för sin spelreklam. Även registret Spelpaus, där spelare själva kan stänga av sig från spel, har fått kritik. Trots att spelare registrerat sig har bolagen fortsatt att skicka reklam.

Om inte spelbolagen uppvisar en märkbar förändring i sin marknadsföring hotar nu ansvarige ministern Ardalan Shekarabi (S) med hårdare lagstiftning.

ANNONS