Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

Stena-färja började brinna – 299 personer ombord

Faran är över – Stena Scandica är tillbaka i Nynäshamn.
De återstående 267 personerna ombord får nu äntligen känna fast mark under fötterna igen.
– Det är jätteskönt att färjan är i hamn och att kunna ta i land alla passagerare, säger Stefan Elfström, presstalesperson på Stena Line.

På väg från Nynäshamn till lettiska staden Ventpils började det brinna på bildäck på Stena Scandica – en färja med totalt 299 personer, varav 241 passagerare, ombord. Sjöfartsverket fick larmet om branden vid 12.40-tiden måndagen då färjan befann sig utanför Gotska Sandön.

Båtar och helikoptrar från både Sjöfartsverket, Sjöräddningen och Kustbevakningen larmades till färjan för att bistå med hjälp. Vid 15-tiden var branden, som startade i en kylcontainer, släckt.

– Prognosen ser god ut och vi kommer att bogsera färjan tillbaka till Nynäshamn, sa Lisa Mjörning, presstalesperson på Sjöfartsverket då.

Men under måndagskvällen förändrades prognosen och ett intensivt dygn följde. Först vid 11-tiden på tisdagen var färjan åter i hamn.

– Det är jätteskönt att färjan är i hamn och att kunna ta i land alla passagerare, säger Stefan Elfström, presstalesperson på Stena Line kort efter att Stena Scandica anlänt i Nynäshamn.

Blackout ombord – 32 personer evakuerades

Efter att branden på bildäck släckts under måndagseftermiddagen drabbades färjan av ett strömavbrott – troligtvis en direkt konsekvens av den tidigare branden.

Dessutom hade bogserbåten som Sjöfartsverket skickat blivit försenad.

– Det är en blackout ombord, ett strömavbrott, så de driver just nu i 2,5 knop söderöver, sade Johan Wahlström, presstalesperson på Sjöfartsverket vid 17.30-tiden på måndagen.

Färjan drev då mot Fårö vilket innebar en risk för grundstötning och beslutet att börja evakuera togs.

– Det är baserat på en beräkning om hur lång tid det tar innan färjan riskerar att nå land. Med tanke på det har man kommit fram till att man ska starta en evakuering, sade Johan Wahlström då.

Helikopterevakuering påbörjades och 32 personer fick lämna färjan.

Enligt Stena Line skulle passagerarna i första hand evakueras till Destination Gotlands fartyg M/S Visby, som lagt sig i närheten av Stena Scandica.

– Det som genomförs är en delvis evakuering, för att kunna spara tid om en full evakuering skulle behövas. Parallellt undersöker man möjligheterna att återstarta fartyget, om man lyckas med det kan en full evakuering undvikas, sade Stefan Elfström, presstalesperson på Stena Line, klockan 20.00.

Fått framdrivning på fartyget

En halvtimme senare uppgav Kustbevakningen i ett pressmeddelande att Stena Scandica fått i gång två av färjans huvudmaskiner och fått fäste med ankare.

Sjöfartsverket bekräftade att Stena Scandica fått i gång maskinerna.

– Man har fått i gång båda maskinerna och de har framdrivning på fartyget, säger Lisa Mjörning, presstalesperson på Sjöfartsverket.

Den påbörjade evakueringen avbröts. Fartyget kunde därefter, på egen maskin, påbörja sina resa tillbaka till Nynäshamn. Färjan följdes av Sjöfartsverket, Sjöräddningssällskapet, Kustbevakningen och en bogserbåt.

– Det har varit en lugn natt utan några rapporter om incidenter, säger Johan Wahlström, presstalesperson på Sjöfartsverket på tisdagsmorgonen och pustar ut.

Inga uppgifter om personskador

Enligt Stena Line ska ingen person ombord på färjan skadats fysiskt i samband med branden. Både passagerare och personal sattes snabbt i säkerhet ombord.

När passagerarna nu åter är i land finns hotellrum bokade i deras namn.

– Vi kommer köra dem dit och låta dem vila ut efter ett händelserikt dygn, säger Stefan Elfström presstalesperson för rederiet.

Vad kommer hända nu?

– Vi har påbörjat ett samarbete med Sjöfartsverket, Haverikommissionen och polisen redan i detta nu. Vi kommer att titta igenom fartyget och försöka ta reda på vad som startade branden. Men det kommer att ta sin tid att gå till grunden med vad som hänt, säger Stefan Elfström.