Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

Twitter satsar mer på att hålla plattformen fri från hat och hot. Arkivbild.

Twitter: Vi har uppdaterat säkerheten

Samtalsklimatet på sociala medier tenderar att bli tillspetsat. Twitter uppger att man jobbar hårdare med att skydda användare från hat och hot.

100 000 konton har stängts av under perioden januari–mars – konton som skapats av redan avstängda användare. Det är en ökning med 45 procent jämfört med samma period förra året, visar ny statistik från Twitter.

"Vi vill att människor ska känna sig säkra på Twitter", skriver företaget i ett uttalande där man också berättar hur plattformen arbetar med att hålla den fri från kränkningar, hat, hot, spam, och annat som avleder från det offentliga samtalet.

Bland de åtgärder man vidtagit nämns att 38 procent av innehållet som anses bryta mot Twitters regler nu upptäcks av företagets egen personal. Resten upptäcks genom att användare anmäler innehållet.

Antalet övertramp från konton som användaren inte följer minskade med 16 procent under fjolåret, och tre gånger så många konton stängs av inom 24 timmar efter att de anmälts jämfört med året innan.

Tidigare utredde bara Twitter inlägg som rapporterats av användare.

"Vi vet att det inte är acceptabelt, så tidigare i år prioriterade vi att vara proaktiva mot kränkningar samtidigt som vi förlitar oss på människors rapporter", skriver företaget.