Youtube skärper arbetet mot hat på nätet

Ett mycket konstruktivt möte. Det var slutsatsen från både it-minister Peter Eriksson (MP) och Youtubes Europachef Ben McOwen Wilson efter att de på fredagen träffats för att diskutera ansvarsfrågor kring vad som publiceras på nätet.

ANNONS
|

Med på mötet var även företrädare för Twitter över länk, samt representanter för Tidningsutgivarna (TU). Facebook valde dock att utebli.

- Det var ett mycket konstruktivt möte. Vi har fått ett dokument från Youtube som visar att man kommer att vidta ett antal åtgärder som innebär att man skärper upp kontrollen och anställer fler människor, sade Peter Eriksson (MP) på en presskonferens efter mötet.

I brevet från Youtube skriver företaget bland annat att man ska förbättra arbetet mot illegalt hat på nätet, att man ska anställa fler människor som bevakar detta, förbättra tekniken för att ta bort olagligt innehåll samt att man ska bli mer öppen i hur man arbetar mot material som bryter mot lagen eller företagets policy.

ANNONS

Hög nivå

- Utgångspunkten måste vara, och det är vi överens om, att det som är illegalt utanför nätet också ska vara det på nätet. Det har alltför länge varit så att det inte hänt något, sade Eriksson.

- Det var ett mycket konstruktivt möte, inte bara att ha ministrarna närvarande utan även företrädare för andra plattformar och publicister. För att kunna hantera komplexa frågor som det här är, så måste man ha diskussioner på hög nivå mellan alla dessa parter, Ben McOwen Wilson till TT.

- Det handlar både om hur detta utvecklas och vilka steg vi tar samt den specifikt svenska kontexten med ett val och er yttrande- och tryckfrihetshistoria, säger McOwen Wilson.

ANNONS

Svensk personal

Justitieminister Morgan Johansson sade att förutom frågan om det illegala så var en huvudfråga från regeringens sida att det måste vara lättare att komma i kontakt med de olika plattformarna.

- Gärna med svensktalande personal som kan bedöma materialet. Youtube har skickat brev till regeringen och säger att man ska skala upp organisationen samt samarbeta med frivilligorganisationer för att snabbt kunna flagga saker på nätet, sade Johansson.

Facebook deltog inte i mötet, men Peter Eriksson har träffat företrädare för företaget i Dublin.

- Jag fick bra besked. Man kommer att ställa krav på alla annonsörer att man ska se vem som är avsändaren. Det är viktigt, särskilt i valrörelsen, att vi inte får negativa kampanjer där man inte vet vilka som står bakom, säger Peter Eriksson (MP).

TT

ANNONS
ANNONS