Nytt hem för historiska bilder

Trollhättan har en anrik historia när det gäller tillverkning av flygplansmotorer. Nu har Innovatums arkiv fått en ovärderlig skatt under sina vingar. – Det här kändes otroligt viktigt, säger Fredrik Fryklund, tidigare informationschef på GKN Aerospace.

ANNONS
|

GKN Aerospace Sweden AB:s rötter i Trollhättan sträcker sig tillbaka till 1930, då Nohab vann den statliga upphandlingen gällande tillverkning av flygmotorer.

I dagarna har tusentals bilder, personaltidningar, filmer, diverse dokument och annan kuriosa från svunna decennier fraktats över från GKN till Innovatum.

Upprinnelsen till det massiva inflödet historiskt material var när det stod klart att GKN skulle avveckla informationsavdelningen i Trollhättan.

– Efter att jag slutade skulle det inte finnas någon som naturligt tog hand om det här, och jag kände att det är enormt viktigt att materialet räddas för eftervärlden, säger Fredrik Fryklund.

Som TTELA tidigare skrivit är Fryklund ny informationschef på Nevs, men innan han i dagarna tillträdde den tjänsten orkestrerade han projektet med flytten av historieskatten från sin gamla arbetsplats.

ANNONS

Givetvis till stor glädje för Innovatums historiker Henrik Olsson, som i ett slag kunde utöka den redan digra samlingen i arkvet med ytterligare ett omfattande stycke svensk industrihistoria.

– Det som Fredrik gjort är en kulturgärning, det ska han ha all uppskattning för. Det är ett arkiv som handlar om Flygmotor här i Trollhättan, men också om staden i sig och att det nu finns här är helt rätt. Rent formellt äger GKN fortfarande materialet, men eftersom vi tar om hand det och kan ha det tillgängligt blir det en win-win-situation, säger Henrik Olsson.

Känsligt material av affärsmässig och sekretessbelagd karaktär fick av förklarliga skäl inte följa med till Innovatum – det förvaras liksom tidigare tryggt i bergverkstaden – däremot mycket annat som informationsavdelningen producerat under åren.

Däribland massor av bilder från en rad sammanhang.

– De håller mycket hög kvalitet, ett tag hade Flygmotor två heltidsanställda fotografer och de dokumenterade allt från produktionen till speciella tillfällen som invigningar. Tidigare har allt förvarats utspritt i olika förråd och har varit svåråtkomligt – nu finns det samlat här inne på hyllorna, säger Fredrik Fryklund.

– Och när det gäller just bilder är de ofta mer effektiva än andra arkiv, de blir så direkta och har en förmåga sätta igång tankar. Sen tycker jag att det allra mest intressanta är själva människorna, och vi hoppas att det kan finnas intresserade som vill hjälpa oss med identifiering. Detta är ett långsiktigt arbete. Bevarandet är för evigt och digitalisering kommer att ske under lång tid, säger Henrik Olsson.

ANNONS

Andra skatter som tagits om hand är filmer som inte visats på många år. När TTELA är på besök skymtar askar med exempelvis en introduktionsfilm från 1976 och "Utflykt m. stadens pensionärer t. Bokenäs 1949".

Det är ännu oklart vilket skick filmerna är i, men det finns en ambition att digitalisera även dessa så långt det är möjligt.

Fredrik Fryklund hoppas och tror att intresset kommer vara stort nu när materialet kommer finnas tillgängligt för allmänheten.

– En förhoppning är att gamla medarbetare som är intresserade kanske kommer hit, startar studiecirklar och kan komplettera den information som finns, säger han och fortsätter:

– På Innovatum blir allt det här materialet professionellt omhändertaget och vår historia är räddad för all framtid. Det kan inte bli bättre.

Fakta: GKN Aerospace

1930 vann Nohab i Trollhättan den statliga upphandlingen om tillverkning av flygplansmotorer. Dotterbolaget Nohab Flygmotorfabriker bildades.

1937 övertogs Nohabs aktier i bolaget av det nybildade Svenska Aeroplan Aktiebolaget (Saab).

1941 förvärvade AB Volvo 3/5 av aktierna, 2/5 tillhörde AB Bofors. Det nya namnet blev Svenska Flygmotor Aktiebolaget.

1969 övertog Volvo alla aktier. Nytt namn: Volvo Flygmotor Aktiebolaget.

1994 blev det nya och internationellt gångbara namnet Volvo Aero Corporation, med tanke på att företaget med åren utvecklats till en företagsgrupp med närvaro i flera länder.

Den brittiska industrigruppen GKN övertog Volvo Aero den 1 oktober 2012.

Källa: "Flygmotor – Volvo Aero 1930-2005"

ANNONS