Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

Den lokala gratistidningen Trollhättan 7 dagar kommer att läggas ner. Sista numret kommer 3 april och orsaken är bristande lönsamhet.

Innehållet flyttar in i TTELA

När omvärlden ändras är det vår uppgift att tänka om, skriver Cecilia Frisk, ansvarig utgivare, om Trollhättan 7 Dagars nedläggning.

I början av april kommer sista numret av ­Trollhättan 7 Dagar. I takt med att digitaliser­ingen har påverkat lönsamheten har det under en längre tid blivit svårare och svårare att få ihop affären för papperstidningar. För en tryckt ­gratistidning är annonsintäkterna den enda intäkts­källan, som måste kunna täcka ökande papperspriser, tryck och distribution, liksom alla kostnader för att ta fram tidningens innehåll.

Att besluta om att inte längre ge ut en tidning är aldrig ett lätt beslut för en publicist, men när omvärlden ändras är det vår uppgift att tänka om. Vi har därför sedan några månader tillbaka utvärderat samtliga gratistidningar i koncernen och utifrån den tuffa ekonomiska situationen bestämt oss för att avsluta utgivningen av ­Trollhättan 7 Dagar och Uddevalla 7 Dagar.

Systertidningen ­Vänersborgaren, som också är gratis, delas ut varje onsdag i hela Vänersborg och har mig som ansvarig utgivare kommer däremot finnas kvar. Orsakerna är flera. Tidningen har en ­annan historia, en starkare marknadsposition samt en stabilare ekonomisk situation.

Trollhättan 7 Dagar ingår i TTELA-gruppen, som har en tydlig affärsidé att bevaka, rapportera och granska lokalt i kommunerna: Trollhättan, Vänersborg, Lilla Edet och Mellerud.

Det som inträffar i Trollhättan och de frågor som engagerar trollhätteborna mest blir nu helt en uppgift för TTELA:s redaktion att bevaka. Det ­bästa av innehållet som funnits i ­Trollhättan 7 ­Dagar och som engagerar flest läsare kommer också ­successivt att flytta in i TTELA:s olika ­kanaler.

Min förhoppning är att både läsare och ­annonsörer, som under åtta år har uppskattat Troll­hättan 7 Dagar, ska hitta in till TTELA – ­antingen till pappers­tidningen, e-tidningen eller till nyhetssajten, som kan läsas både i ­mobilen, datorn ­eller läsplattan.

I fjol ökade TTELA:s upplaga både digitalt och i print. Med 200 fler pappers­prenumeranter gick vi mot strömmen jämfört med de flesta ­andra svenska ­tidningar.