Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

1/2

Cementbrist hotar försena Stridsbergsbron

Bygget av Stridsbergsbron pågår för fullt i centrala Trollhättan. Men nu varnar huvudentreprenören Peab för att den potentiella cementkrisen i Sverige skulle kunna drabba brobygget. Fredrik Hallstensson är gatu- och parkchef i Trollhättans stad. Han håller sig uppdaterad, men är inte orolig än.
– Det finns ingen anledning att jaga upp sig, säger Fredrik Hallstensson.

Den 15 juli fick Samhällsbyggnadsförvaltningen, där Fredrik Hallstensson arbetar, ett brev från Peab. I brevet står det att det finns en risk att en möjlig nationell cementbrist skulle kunna påverka bygget av Stridsbergsbron, som håller på att byggas i centrala Trollhättan och ska förena Hjulkvarnelund och den nya stadsdelen Vårvik.

Fredrik Hallstensson uppskattar att Peab kommer med information om möjliga risker i ett så tidigt skede.

– Vi har en god dialog med Peab, och det här är ett bevis på det, säger han.

Det är en dom i Mark- och miljööverdomstolen som har stoppat kalkstensbrytningen i Slite på Gotland, där tre fjärdedelar av all cement som används i Sverige har sitt ursprung. Bransch- och arbetsgivarorganisationen Byggföretagen har varnat för att det kan bli nationell cementbrist så snart som i november i år.

– Det är ganska mycket betong i den här bron, så visst, det skulle kunna påverka oss ifall det blir cementbrist, säger Fredrik Hallstensson.

Fredrik Hallstensson berättar att Samhällsbyggnadsförvaltningen och deras samarbetspartners alltid arbetar kontinuerligt med riskanalyser. När en ny risk dyker upp så agerar de på det, och försöker eliminera risken.

– Jag har haft diskussioner med Peabs ombud för bron, och nu väntar vi på mer information. När vi får det så får vi sätta oss ner och se om det här kommer påverka brobygget, och hur det i så fall påverkar, säger Fredrik Hallstensson.

Stridsbergsbron är en av de största infrastruktursatsningarna i Trollhättan just nu. Den beräknas kosta kommunen 329 miljoner kronor, och planeras att öppnas för trafik i december år 2022. Om den hotande cementkrisen inte sätter käppar i arbetsmaskineriet, förstås. Men Fredrik Hallstensson betonar att det än så länge inte är säkert att det kommer att bli några förseningar i cementleveranserna.

– Vi har inte ändrat några datum för färdigställande än, säger Fredrik Hallstensson.

P4 Väst var först att berätta om detta.