Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

1/2

Därför lockas kvinnor till att starta eget företag

Just nu pågår TTELA:s tävling för att utse årets kvinnliga företagare i Trollhättan. I samband med det passade tidningen på att fråga experter för att ta reda på varför kvinnor lockas till att bli egenföretagare och inom vilka branscher de är i majoritet.

Enligt en rapport från Företagarna om företagarfakta i Trollhättans kommun så var sexton procent av företagsledarna 2019 kvinnor. Det betyder att en stor majoritet av företag fortfarande leds av män.

– Att det behövs fler kvinnor som styr företag är otroligt viktigt. Undersökningar visar att företag med diversifierade team i ledarpositioner ger mer tillväxt för företaget och framförallt mer hållbar tillväxt, säger Elin Stark, affärschef hos Almi i Trollhättan.

Därför startar kvinnor eget

Men när det gäller nystartade företag så ser det bättre ut. Av de som fick hjälp med att starta ett företag förra året hos nyföretagarcentrum väst så var ungefär fyrtio procent kvinnor.

– Det finns förstås personer som startar sitt företag utan att ta hjälp av oss, men när vi hjälper till så är det vissa anledningar som återkommer. Vissa bär på en idé som man vill förverkliga, eller så är det omställning på arbetet. Även pandemin kan vara en anledning. För andra handlar det om att bli sin egen chef för att kunna styra över sin arbetstid, kunna kombinera barn och företagande på ett sätt som underlättar vardagen. Ytterligare några kvinnor har mått dåligt på sin arbetsplats och vill inte jobba kvar på sitt gamla jobb. När de väl bestämt sig för att starta eget så känner många en stor lättnad över sitt beslut, säger Petra Arlebo, verksamhetsledare på nyföretagarcentrum väst.

En annan vanlig anledning till att starta eget är att man länge haft en bra idé och till slut vill prova sina egna vingar.

De branscherna startar kvinnor företag inom

Vissa branscher är populärare än andra för kvinnor. Särskilt i branscherna ”Utbildning, forskning & utveckling”, ”hälsa och sjukvård” samt ”Övriga konsumenttjänster” finns det många kvinnliga företagsledare. Men allra störst är andelen kvinnor inom ”Hår & skönhetsvård” där var tredje företag drivs av en kvinna.

Om man själv har en bra företagsidé, hur ska man gå tillväga för att nå sin dröm? Enligt Petra Arlebo borde man ta tillvara på de kunskaper man redan har.

– Jag brukar säga att ”Gräv där du står”. Är du bra på något, gör det du kan. Sedan finns det jättemycket hjälp att få av bland andra oss på nyföretagarcentrum. Vi kan hjälpa till med saker som är viktiga, som att knyta kontakter med företagsmentorer och att undersöka den planerade lönsamheten för ditt företag, säger Petra Arlebo.

Topp 10 branscher i Sverige med flest kvinnor i ledarpositioner

10. Kultur, nöje & fritid 25 %

9. Bemanning & arbetsförmedling 25 %

8. Reklam, pr & marknadsundersökning 29 %

7. Detaljhandel 30 %

6. Juridik, ekonomi & konsulttjänster 31 %

5. Resebyrå & turism 31 %

4. Utbildning, forskning & utveckling 37 %

3. Hälsa & sjukvård 42 %

2. Övriga konsumenttjänster 45 %

1. Hår & skönhetsvård 75 %

Källa: foretagarna.se