Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

För varje klick växer pakethögarna. E-handeln slår, precis som julhandeln i stort, rekord. Agneta Johansson är en kugge i paketmaskineriet på Ica Jätten i Trollhättan.

Fullt ös hos e-tomten

Julhandeln väntas omsätta 68 miljarder i år - rekord igen. Och e-handeln är ett av dragloken. – Vi har dubbelt så mycket paket nu jämfört med normalt, säger Agneta Johansson på Ica Jätten i Trollhättan.

När november blev december hände det något. Plötsligt var det bara tjugofyra luckor kvar till tomtens ankomst, plötsligt började handlarna nynna på Nej se det snöar och plötsligt fick Ica kvantum Jätten i Trollhättan, Postnords största ombud i kommunen, in ungefär sju varuvagnar med paket per dag - en takt som bara ökar ju närmare julafton vi kommer.

– Tidigare under året har vi legat på 3-4 vagnar med paket per dag. Och känslan är att det blir ännu mer nästa vecka när det peakar inför julen, säger kassabiträdet Agneta Johansson

Hon ber att få önska sig något av alla Trollhättebor:

– Hämta ut era paket i tid, det är alltid några som kommer väldigt sent eller helt missar att hämta beställda paket. Det är ju extra tråkigt när det är julklappar som blir liggande.

Enligt Postnord lämnade företagets samtliga ombud i Trollhättan ut nästan 17 500 julklappar under december 2013. Det var en ökning med 8 procent jämfört med året innan. Och i år bedömer Postnord att ökningen tuggar vidare.

Den lokala trenden är inte helt överraskande en liten bit i det större pusslet. Enligt den senaste prognosen från HUI, Handelns Utredningsinstitut, kommer den totala decemberhandeln i år att omsätta 68 miljarder kronor (eller cirka 7000 per person) vilket innebär en ökning med 2,5 procent jämfört med förra året. Med andra ord är det dags att damma av den något missvisande klassikern "julrekord - igen".

– Det blir absolut handelsrekord igen, även om vi inte kan se exakt hur mycket av pengarna som går till enbart julfirandet. Men det är inte så konstigt att decemberhandeln ökar hela tiden. Sverige får en allt större befolkning och överlag får vi allt högre levnadsstandard och ökad köpkraft, säger Lena Larsson, vd på HUI Research.

En djupdykning i statistiken visar att det bara är tre gånger sedan 1991 som julhandeln inte har ökat i omsättning.

– 2012 backade decemberhandeln med 0,6 procent i en efterdyning av finanskrisen och på 90-talet var det också lite krisstämning.

En betydligt modernare företeelse är dock e-handeln, som växer så att pepparkakor, luciatåg och flisor ryker. Enligt Postnords och HUI:s E-Barometer väntas svenskarna nämligen i år handla 26 procent av alla julklappar (borträknat tjänster, resor och julmat) på nätet. Det är en fin ökning på runt sex procent jämfört med 2013.

– Dessutom har e-handeln en enorm potential. När tekniken fortsätter att utvecklas, konsumenterna blir allt bekvämare med att handla allt möjligt via nätet och när företagen blir fler kommer den ökningen bara att fortsätta, spår Lena Larsson.

Bild: Sebastian LaMotte