Exkluderande design. "Det är resningshandtag på bänkarna som ska underlätta för de som är äldre eller personer med funktionshinder att resa sig upp. Man ska ha möjlighet att hålla sig i två armstöd när man reser sig" säger Charlotte Mattsson, teknisk förvaltare på Jernhusen. Att armstöden sitter för långt i från varandra för det ändamålet förklarar hon med att det blivit en missuppfattning från leverantörens sida.
Exkluderande design. "Det är resningshandtag på bänkarna som ska underlätta för de som är äldre eller personer med funktionshinder att resa sig upp. Man ska ha möjlighet att hålla sig i två armstöd när man reser sig" säger Charlotte Mattsson, teknisk förvaltare på Jernhusen. Att armstöden sitter för långt i från varandra för det ändamålet förklarar hon med att det blivit en missuppfattning från leverantörens sida.

"Hemlösa är ett problem för oss"

Väntsalen på tågstationen i Trollhättan har försetts med nya bänkar med fler armstöd och fastborrade bord på sitsarna. Enligt pressansvarig på Jernhusen som äger stationen är det främsta syftet att få bort de personer som vill ligga och sova i väntsalen. – Det här är bedrövligt och bygger på en skrämmande människosyn, säger Rasken Andreasson på Verdandi.

ANNONS
|

Det var i slutet av juni som de gamla bänkarna byttes ut. Det statliga företaget Jernhusen som äger och driver ett femtiotal tågstationer runt om i Sverige, däribland Trollhättans centralstation, har gjort en stor upphandling med företaget Green Furniture Sweden. Samtliga stationer ska utrustas med de nya bänkarna som bland annat har armstöd och bord fastborrade i sitsarna.

Enligt Charlotte Mattsson som är teknisk förvaltare på Jernhusen är det enda syftet att tillgänglighetsanpassa lokalerna.

– Det är resningshandtag på bänkarna som ska underlätta för de som är äldre eller personer med funktionshinder att resa sig upp. Man ska ha möjlighet att hålla sig i två armstöd och därför ska det sitta tre stycken per 1,40 meter, säger hon.

ANNONS

Men på centralstationen i Trollhättan sitter handtagen med så pass mycket avstånd att det inte finns någon möjlighet att nyttja två armstöd för ett sådant syfte.

– Oj då, då måste jag åka och kolla på det. Jag har inte varit där efter semestern då de monterades dit, säger hon efter att ha tagit del av den informationen.

Att ändamålet med bänkarna skulle vara att exkludera personer som vill ligga på dem, avvisar hon snabbt.

– Nej. Men det är inte tillåtet att ligga eller bo på bänkarna ändå, eftersom de är till för att sitta på. Det är ett problem för oss att många hemlösa uppehåller sig på stationerna. De smutsar ner toaletterna, laddar sina mobiltelefoner och använder stationen på ett onormalt sätt. Den är till för dem som reser. Allmänheten ringer till oss och klagar, säger hon.

Huvudsyftet med de nya bänkarna visar sig vara något helt annat när TTELA pratar med pressansvarig på Jernhusen, Cecilia Granath:

– Främsta syftet med de nya bänkarna är att skapa en plats där alla kan sitta. Bänkarna är till för resenärerna, inte för att ligga på. När folk ligger på bänkarna bidrar det till en otrygg och otrevlig situation för resenärerna.

ANNONS

Någon som upprörs över detta är Rasken Andreasson på Verdandi.

– Jag förstår inte hur de tänker. Det här ska vara en plats där alla typer av människor möts. Hur klassificerar de en hemlös? Om man är trött, sjuk eller av andra behov behöver lägga sig ned på bänkarna ska man väl ändå få göra det? Det här är en skrämmande människosyn där man inte alls löser ett problem, utan bara förflyttar det. Det är som att sätta upp stängsel för fåglarna. Ska vi ha ett stängt samhälle? frågar han sig.

Han tillägger också att det i Trollhättan i dag knappt finns några som sover ute på nätterna. De som har behov erbjuds alltid sovplats på kommunens akutlogi.

– Om det nu hade funnits några problem vid tågstationen kunde man ha ringt polisen, socialtjänsten eller någon frivilligorganisation så hade dem eller vi kommit och hjälpt till, säger han.

ANNONS