Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

Filip Sandholm från Trollhättan har bara kört sin klass 1-moped i några veckor. Han säger att han ser och märker mer i trafiken nu, efter att han lärt sig om trafikregler på körkortsutbildningen.

”Jag tänker mer på trafikregler nu”

Förarnas bristande kunskaper anges som en av orsakerna till det höga antalet mopedolyckor. Filip Sandholm har precis fått sitt mopedkörkort, och han tycker att utbildningen lärt honom mycket. – Jag lägger märke till mycket mer nu i trafiken, säger han.

Den nya mopeden glänser i solen. På styret hänger 
två hjälmar och på sadeln sitter en stolt förare.

Filip Sandholm från 
Trollhättan har en klass 1-moped, den typ som 
även kallas för EU-moppe. Det är ett fordon som kräver både regist­rering och körkort, vilket Filip nyligen skaffat.

– Det är ganska svårt att köra. Jag tog körkortet för bara fyra veckor sen. Det är mycket trafikregler att tänka på, säger han.

Tänker inte trimma

Farten är en bidragande orsak till de många olyckor som drabbar unga killar som kör moped.

Filips moped går i 50 kilometer i timmen, men han får bara köra den i 45. Själv säger han att han brukar hålla hastigheten. Och han har inga planer på att trimma sitt nya fordon.

– De flesta jag känner som har moped har trimmat sina. Men jag vill inte göra det. När jag tog körkortet fick vi lära oss att fyra av tio trimmade mopeder hamnar i dödsolyckor.

Hjälmen viktigast

Även om han blivit mer uppmärksam och noga vid exempelvis trafikljus, så tycker Filip att det viktigaste för säkerheten är det som sitter på huvudet.

– Framför allt så har jag alltid hjälm, säger han.