Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

Stora delar av området kring Gamle Dal’n gamla slussar är byggnadsminnesmärkt. ”Vi vill inte förvanska platsen, utan återknyta den till dess historia”, säger Henrik Olsson, som sitter med i arbetsgruppen för Trollhätte kanalpark.

Kommunen planerar satsning på slussarna

Trollhättans stad har tillsammans med Vattenfall och Innovatum planer på ett jätteprojekt för att främja turismen. Grundtanken är att slussarna vid Gamle Dal’n öppnas för båttrafik igen och området utvecklas till en kanalpark.

Planerna finns sammanställda i en rapport som Fyrbodals kommunförbund beställt. Claes-Göran Österlund, pensionerad direktör för Göta kanalbolag och ordförande i föreningen Sveriges och Norges kanaler, är en av personerna bakom projektet.

– För att locka folk till ett vattendrag så behövs det båtar. En miljö med gästhamn, restauranger och olika aktiviteter vid vattnet gör att landturisterna inte bara kommer på besök, utan också spenderar pengar. Då blir det i slutändan också fler arbetstillfällen, säger han.

Projektet är ett sam-
arbete mellan Trollhättans kommun, Vattenfall, Visit Trollhättan/Vänersborg, Sjöfartsverket och Innovatum.

Den beräknade investeringskostnaden är på över 100 miljoner kronor. En central del av planerna är att de gamla slussarna från 1844 rustas upp och tas i bruk igen. Stora transportfartyg kan då använda sig av den nuvarande farleden, medan fritidsbåtarna slussas via Gamle Dal’n och slipper trängas med handelsfartygen.

Claes-Göran Österlund säger att området kring 1844 års slussar passar utmärkt för den här typen av projekt. Han jämför med liknande slussleder i England och Skottland som blivit stora succéer.

– Målet är en levande kulturpark med vattnet i centrum. Fontäner, vattenspel och belysning ska samspela. Samtidigt är det viktigt att behålla den klassiska miljön och inte bygga något Disneyland, säger han.

Det krävs mycket arbete med finansiering och olika tillstånd innan planerna kan bli verklighet. Stora delar av den tänkta slussträckningen är byggnadsminnesmärkt. Många olika intressegrupper ska också få säga sitt innan arbetet kan börja.

– Området ska inte förvanskas. Det ska återkopplas till vad det en gång var. För hundra år sen var Gamle Dal’n en väntplats för båtar där mängder av människor vistades och arbetade. Om vi bygger om, så ska vi bara lägga till saker som hör hemma i den naturliga miljön, säger Henrik Olsson, historiker som arbetar på Innovatum och sitter med i arbetsgruppen för kanalparken.

Henrik Olsson tror också att behovet av gästhamn och förändrad farled kommer att öka i framtiden. Enligt honom finns det flera fördelar med att separera fritidsbåtar från handelsfartyg.

– Det kommer att bli en flaskhals i Trollhätte kanal, i samband med att broöppningar i Göteborg begränsas till vissa fasta tider, säger han.