Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

Arbetet med fotoreportaget har förändrat Kristoffer Hedberg. ”Jag tror inte att jag kommer kunna göra traditionella modereportage längre”, säger han.

Kristoffer fotar mode med papperslösa

Kristoffer Hedberg vill visa upp de som är osynliga. I det nya numret av Djungeltrumman har han gjort ett modereportage med papperslösa modeller. – Det här är första gången som jag är riktigt stolt, säger han.

Det nya numret av gratistidningen Djungeltrumman, som delas ut i Göteborg, har temat ”Den lägsta kasten”, och när chefredaktör Emerentia Leifsdotter Lund frågade Kristoffer om han kunde göra ett fotoreportage om människor i samhällets periferi föll pusselbitarna på plats. I arbetet som kreativ coach på N3 i Trollhättan satt han precis i möten med nätverket ”Ingen Människa är Illegal”.

– De sökte pengar för att göra en podcast med papperslösa ungdomar från Västsverige. Jag fick idén direkt när jag träffade dem, säger Kristoffer.

Tanken var att något så ytligt och utseendefokuserat som ett modereportage samtidigt synliggjorde de som inte får synas.

Han fick kontakt med fyra ungdomar i åldrarna 15-21 som ska medverka i podden. Alla pratar flytande svenska och har bott här i merparten av sitt liv.

– Ändå har de inga personnummer, kan inte åka utomlands eller skaffa ett gymkort. Jag tror inte ens att de skulle få anmäla ett brott. Man är helt osynlig som papperslös, säger Kristoffer.

Han såg genast något starkt i reportaget, och tillsammans med stylisterna Emma Högberg och Ida Augustsson tog han med tre papperslösa tjejer ut till Vänersnäs och fotade på stranden.

Ansiktena är dolda bakom hår, kepsar eller kanske en arm. På bilden som ska pryda omslaget står två av flickorna med ryggen mot kameran, men pikétröjorna är vända framåt. De blickar ut över vattnet och mot andra sidan.

– Det är lätt att se symboliken eller att dra paralleller till flyktingkrisen. De ska ta sig över havet, ser hoppet eller en annan värld. Jag har plåtat många modereportage förut, men det här är första gången som jag kan säga att jag är riktigt stolt, säger han.

Bilderna uttrycker inte nödvändigtvis samhällskritik, men kanske samhällsbelysning. De sätter vissa frågor i ny dager och har påverkat honom djupt och längre än det aktuella projektet. Podcasten som allt startade med blir dessutom av, och kommer troligtvis att börja sända efter sommaren med Kristoffer som en delaktig part. Han tror också att hans engagemang för papperslösa kommer att bestå.

– Efter det här har jag en helt ny syn på modereportagen, och jag tror inte att jag kommer kunna göra några fler traditionella jobb med snygga människor i häftiga miljöer. Allt det här är ganska nytt, men jag tror att det här har förändrat mig.