Med genus på schemat

På Sylteskolan har klass 8b tagit på sig en tuff uppgift. De ska stoppa machokulturen och få elever att respektera varandra. Och klassen har kommit en bra bit på vägen.

ANNONS
|

Det hela började med att läraren Viktor Weiselius blev medveten om att tjejerna på skolan får så kallade "dick pics" – ett foto av en penis – skickade till sig dagligen. Han bestämde sig då för att göra något åt saken för att stoppa machokulturen.

– Vi måste rädda våra killar och lyfta våra tjejer, säger han.

För att nå eleverna föreläser han om sex och samlevnad och om jämställdhet, klassen diskuterar kring ämnet, ser på film eller gör olika aktiviteter tillsammans. Fokus är flick- och pojkideal. Viktor Weiselius förklarar att eleverna känner att de måste rätta sig efter den rådande machokulturens ideal. Arbetet utgår ifrån en triangel vars hörn representerar machokultur i toppen, "att vara snäll" i det andra och "de som vill lära sig saker" i det tredje hörnet. Målet är att vända på triangeln – så att machokulturen hamnar underst.

ANNONS

– Det är en jättestor skillnad nu. Det blir tydligt att machokulturen inte tar plats när den inte får det, säger Viktor Weiselius.

Tjejerna i klassen är tacksamma över arbetet kring jämställdhet. De tycker att det är en tryggare stämning och nu vågar fler ta plats.

– Jag satt alltid tyst i ett hörn och höll mig undan, men nu vågar jag säga vad jag tycker, säger Tilda Månsson.

Linnea Rolund instämmer och fyller i:

– Fler är fokuserade på skolan och killarna vågar fråga om de inte förstår.

Viktor Weiselius förklarar att en av de elever som har gjort den största resan är Ahmed Ali.

– I sjuan var jag jättemacho och vi var de coola grabbarna som bråkade. Men nu är vi snälla. Det har gått bra för mig nu, jag börjar få bra betyg. Jag hoppas också att jag någon gång kommer kunna gå hem efter träningen och att ingen kvinna som jag möter känner sig rädd, säger han.

En annan som erkänner att han också var macho och säger att han nu förstår bättre är Adnan Zasella.

– Alla skrattade åt mig och tyckte att jag var cool. Men att vara macho är barnsligt, och det förstår man inte om man är det, säger han.

ANNONS

Viktor Weiselius förklarar att arbetet kring jämställdhet och genus har gett ringar på vattnet. Sedan klass 8 b drog igång arbetet i höstas har andra klasser också hakat på.

– Det står i läroplanen att vi ska jobba med jämställdhet och genus. Men det gör vi alldeles för lite. Jag önskar att vi blir hbtq-certifierade, säger han.

ANNONS