Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

1/15

Militärer intog civil flygplats

Två Jas 39 Gripenplan, som deltar i en tvådagars militärövning, lyfte från Trollhättan Vänersborgs flygplats klockan 9.30 på torsdagen.

Det var första gången som de två Gripenpiloterna landade på Trollhättan Vänersborgs flygplats under onsdagen.

– Banan är lite kortare och smalare än Såtenäs. Det är jättebra att landa på andra banor emellanåt, säger Johan Lindqvist.

Han har varit pilot inom flygvapnet i 25 år och har gjort många flygningar med Gripenplan. Efter lunch väntade ytterligare en flygning där de tränade över Småland.

– Vädret är bättre där. Vi var tre plan som tränade tillsammans.

Flygvapnet har valt att flytta ut verksamheten från den ordinarie basen för att stabsfunktionerna ska fungera på en annan flygplats.

 

 

– Planen ska stå kvar här under natten så det krävs bevakning, säger Johan Lindqvist.

På torsdagen är det två andra piloter som får träna start från Trollhättan Vänersborgs flygpalts.

Under övningen stängdes även riksväg 44 av vid två tillfällen. Detta som en övning inför att senare landa och starta med vägbas.

– Det blir nästa steg. Det är speciellt. Jag har gjort det tidigare, säger Johan Lindqvist.

Han tycker det är bra att ha landat på Trollhättan Vänersborgs flygplats i fall det skulle uppstå något problem på Såtenäs.

– Det kan vara strömavbrott eller att det ligger skrot på landningsbanan. En flygplats är känslig och då är det bra att ha ett alternativ som är nära.

Innan de drog på sig sina dräkter var det genomgång av övningen. Den sista väderrapporten får de två piloterna via telefon, strax före starten på eftermiddagspasset.

De två Gripenplanen, 225 och 268, var först ut på flygplatsens nya uppställningsplatta.

– Den är gjort för två lite större passagerarplan, så det skulle få plats sex Jas-plan där, säger flygplatschef Anna Råhnängen

Försvaret har haft diskussioner med flygplatsledningen under ett halvår inför övningen.

– I slutet av januari blev det mer konkret men för oss har det inte varit så mycket förberedelser. Det har varit mer för F7 som flyttat ut verksamhet, säger hon.

Efter övningen kommer det ske en utvärdering. Då Såtenäs ska asfaltera sina start- och landningsbanor under sommaren är det inte omöjligt att det blir fler Gripenplan i Trollhättan framöver.

– En del i den här övningen är att bygga upp en samverkan, säger John Lidman, kommunikationschef på F7.