Naturvetenskap i praktiken

Simon Rödén går på Sylteskolan i Trollhättan. Två av sina sommarlovsveckor har han valt att spendera iförd labbrock, bakom ett mikroskop. – Det är så häftigt att få reda på hur saker fungerar.

ANNONS
|
Förbundet Unga Forskare har under sommaren ett samarbete med kemiföretaget AstraZeneca. Under två veckor anordnar de tillsammans en sorts sommarskola för blivande niondeklassare, i syfte att inspirera ungdomarna att söka sig till en naturvetenskaplig bana i det framtida arbetslivet.
– Tanken är att vi ska visa hur det faktiskt är att arbeta på ett labb. Det vanligaste är att unga personer kommer i kontakt med naturvetenskap genom skolan, och den typen av undervisning kan ibland vara föga inspirerande. Därför tycker vi att det är viktigt att sätta naturvetenskapen i ett praktiskt sammanhang, så att det blir lättare att förstå och tycka om, säger Emil Kling som sommarjobbar som ledare på Unga Forskare och pluggar till läkare på Karolinska Institutet.
15-årige Simon Rödén berättar att det var hans mamma som hittade sommarskolan och frågade om Simon ville vara med. Han har varit väldigt intresserad av naturvetenskap så länge han kan minnas.
– Jag kommer ihåg att jag brukade titta i böcker som mina föräldrar har hemma och läsa om fysik och kemi, på det sättet blev jag intresserad själv. Jag tycker att det är väldigt häftigt och intressant med formler. Till exempel att man kan kasta en boll och räkna ut hur snabbt den kommer falla till marken.
Sommarskolan anordnas av studenter från olika universitet runt om i landet. Varje dag under de två veckorna som sommarskolan varar, får eleverna testa på ett nytt sorts experiment. Experimenten är utformade och sammansatta av universitetsstudenterna som också fungerar som ledare under sommarskolan. Dagens naturvetenskapliga övning har Amanda Raud gjort. Till vardags pluggar hon biologi på universitetet i Lund.
– Vi har gått igenom hur djur och växtceller ser ut och vad de är uppbyggda av. Så nu får eleverna titta på olika typer av celler genom ett mikroskop. Vi har tagit fram bland annat lök och jästceller som de har fått titta på. Sen ska eleverna få skrapa fram egna hudceller från insidan av sin kind och rena fram sitt eget dna. Vi kommer lägga det i miniprovrör som de får behålla om de vill, säger Amanda Raud och visar upp en liten plastbehållare som innehåller en vätska med små vita strängar i.
Simon Rödén säger att han är ganska ensam i sin klass om att vara intresserad av naturvetenskap. Så då är det extra roligt att komma iväg under sommarlovet och få träffa killar och tjejer i hans ålder som är intresserade av samma saker.
– Jag kommer att välja antingen natur eller teknik till gymnasiet. Och i framtiden vill jag arbeta som ingenjör. Eller fysiker, berättar han.
ANNONS