Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

1/2

Se nya filmen om Trollhättan

Vackra bilder och en känslosam text läst av Peter LeMarc, Jessica Andersson och Claes Eriksson – i dag är det premiär för filmen som ska ge omvärlden en ny bild av Trollhättan.

Filmen är startskottet för en satsning på det som kallas platsvarumärket. Politikerna har bestämt att två miljoner kronor om året ska satsas på att förändra bilden av Trollhättan, och under året har en plattform, kommunikationsstrategier och handlingsplaner jobbats fram. Allt utgår från att Trollhättan är "den handlingskraftiga staden", staden där man "får saker gjorda".

Det finns det täckning för, menar marknadschef Peter Asp, och pekar på hur Trollhättan rest sig ur alla kriser och nu är inne i en expansiv och spännande fas.

– De som bor nära vet detta, men de som finns längre bort känner bara till Kronan-dådet och Saabs konkurs. Att vi har lägre arbetslöshet än innan konkursen är det inte många som känner till.

Kortfilmen (se den här) är i själva verket tre filmer med lite olika bild- och musikval, och olika speakerröster. Först ut är filmen där artisten Jessica Andersson läser en smått poetisk text som för undertecknad påminner om Kents starka samtidsskildring i La Belle Epoque. Men i stället för rader som "jag är svartsjukan, alkoholen, jag är de snabba sms-lånen, jag är drevet på skolgården" är det positiva känslor som lyfts fram: "Jag är hjärtat som får dig att komma hem", "jag är kraften i upplevelsen som etsar sig fast" eller "jag är stolt över den jag blivit".

Vem har skrivit texten?

– Det har vi och reklambyrån Profil gjort tillsammans. Sen har uppläsarna filat på texten och gjort den till sin. Meningen är inte att folk ska minnas fakta om Trollhättan när de sett filmen. Den ska väcka känslor – vara något annorlunda, säger Peter Asp.

– Ja, det är ingen vanlig, glättig reklamfilm precis, säger marknadskommunikatör Anna Nilsson.

Filmen är en del i en "verktygslåda" som invånare, företagare och de som arbetar eller studerar i Trollhättan kan använda i sina kontakter med omvärlden. Syftet är förstås att få hit nya invånare, företag, arrangemang och besökare.

– Du kan inte få folk till ditt företag om staden uppfattas som dålig, säger Peter Asp.

Den nya bilden av Trollhättan ska spridas med mun-till-mun-metoden och internet.

– Alla som bor och verkar i Trollhättan måste hjälpas åt med att berätta om allt positivt som händer här. Det kan vara något så enkelt som att säga till bekanta att "kom hit, vi har jättefina lekplatser" eller att dela saker i sociala medier. Vi har en ny Facebook-sida där vi lägger ut filmen och berättelser om människor och händelser som visar på Trollhättans handlingskraft.

Förra årets 100-årsjubileum var en bra språngbräda, menar Peter Asp.

– Det gjorde folk stolta, och de är våra viktigaste ambassadörer. Vi kommer även att utse tre hedersambassadörer, som byts ut varje år.

För att skapa engagemang kommer kommunen att gå ut till företagare, föreningar och invånare för att berätta om varumärkessatsningen och vad som händer i Trollhättan.

Det görs också riktade marknadsföringsinsatser. En broschyr för att locka hit elintensiva IT- och industriföretag är färdig. Och till Business Arena i Stockholm hade näringslivschef Dick Eriksson med sig en ny folder om planerade stadsdelen Knorren, för att få byggjättarna att förstå att Trollhättan är en ort att satsa på.

– Hade Skanskas Stockholmskontor trott på kvarteret Mars för fem år sedan hade vi haft de bostäderna nu, säger Peter Asp.

Bostäder är en knäckfråga.

– Vi får dagligen samtal från desperata företagare som letar bostad till någon de vill anställa. Men Trollhättan har många bostäder i pipeline.

Combitech, Nevs, ÅF, Nolato, T Engineering är exempel på Trollhätteföretag som "skriker efter arbetskraft". När Chalmers arrangerar sina rekryteringsdagar kommer kommunen att hänga med.

– Vi kommer att bygga upp en hel Trollhättepaviljong, berättar Anna Nilsson.

Nästa år planeras en kampanj riktad mot näringslivet i Stockholm, och en kampanj riktad mot göteborgare. Bra kommunikationer, högskolan, lägre bostadspriser, teknikpark, unik natur och rikt kulturliv är exempel på tillgångar som kommer att framhållas.