Snart släpps trafiken på igen

I drygt ett år har vägbygget pågått. Men nu är delsträckan Gärdhemsvägen – Göteborgsvägen i det närmaste klar. Och om två–tre veckor släpps trafiken på för fullt på Europaväg 45 genom Trollhättan.

ANNONS
|

Sträckan Gärdhemsvägen – Göteborgsvägen är andra deletappen av E 45:ans breddning genom Trollhättan. Bygget drog i gång i augusti 2007 och ska vara klart i november 2008. Tidsplanen verkar hålla. – Slutbesiktningen sker 24 november, säger Peabs platschef, Mattias Juthage. Även kostnadsmässigt håller man sig någorlunda inom ramarna. I anbudet angavs byggkostnaden till 57 miljoner. – Med ändringar och tillägg landar det på 65 miljoner. Ett exempel på ett sådant tillägg är planket som håller på att uppföras vid Magnus Åbergsgymnasiet. – Det var ett krav från Räddningstjänsten, berättar Mattias Juthage. Planket stoppar för både avåkningar, brand, buller och utsläpp. Det består av en lång rad betonggrisar på 3,5 ton vardera och ovanpå dem en träkonstruktion med stenull. En annan förändring är den provisoriska rondellen vid Göteborgsvägen som togs bort och ersattes med trafikljus. Förklaringen är att det måste vara ett någorlunda lika stort trafikflöde från alla riktningar i en rondell, annars får trafikanterna från anslutningsvägarna ingen chans att köra ut. – Enligt Vägverkets beräkningar hade det fungerat med en rondell i dag, men inte med tanke på framtidens trafikökning. Bullervallen mot Montessoriskolan Trilobiten var från början tänkt som en vall med ett plank ovanpå. Nu har det blivit ett flätat pilstaket med isolering inuti och en pilhäck framför. – Ett danskt koncept, som inte har använts i Sverige tidigare. Det är inte så mycket dyrare. Dessutom skyddar häcken mot klotter. Sträckan Gärdhemsvägen – Göteborgsvägen, som är 2,2 kilometer lång, har nu breddats till två körfält åt vardera hållet med vägrenar och mitträcke. Tre gång- och cykeltunnlar har breddats och förlängts eller ersatts helt. Den fjärde, mellan Montessoriskolan och Bike, är helt ny. Det är vägbelysning längs hela sträckan. Tidigare fanns det bara lampor i korsningarna. De två trafikljuskorsningarna, vid Lasarettsvägen och Göteborgsvägen har fått helt nya styrsystem som kan känna av och prioritera trafikflödet. Avfarterna har blivit längre och trafiksäkrare och man har satt upp räcken vid vägkanterna där slänten stupar brant. Man har byggt bullervallar på flera ställen. Frigolit finns inte i den här vägen. – Det används bara när marken är dålig och här är det bra grundförhållanden, säger arbetsledaren Björn Locke. Största svårigheten är att arbeta medan trafiken flyter på, förklarar han. – Men vi har fått ihop det bra. Det är ganska högt tempo på vägsträckan, men bilisterna har visat god förståelse och vi har inte haft några tillbud. Visst har någon kört på skyltar på nätterna, berättar han. – I början var det lite kabelstölder och vi har haft inbrott i en container och lite i bilar. Folk har flyttat på skyltar på nätterna och kastat sten på den nya vägbelysningen. Och förra helgen blev Peab av med en vibratormaskin, en så kallad padda på 500 kilo. Jobbet är egentligen inte riktigt klart förrän till våren. Då stänger man av vägen igen för att lägga på det sista asfaltslagret och måla nya linjer.

ANNONS

15 – 40 personer har varit sysselsatta under drygt ett år.Hittills har man lagt ungefär 15 000 ton asfalt. 17 000 – 18 000 ton blir det med sista asfaltslagret, som läggs i maj 2009.Man har:Lagt en mil elkabel.Spikat 4,5 kilometer kantsten.Schaktat bort 30 000 kubikmeter massor, vilket är 5 000 lastbilslass.Sprängt 4 000 kubikmeter berg.Fyllt med tusen kubikmeter berg och 1 500 kubikmeter slagg från Vargön Alloys.

ANNONS