Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Hej

1/10

Strömslundsskolans "ninjarektor"

För att presentera sig själv höll Strömslundsskolans nye rektor en självförsvarskurs. Både kursen och sättet han presenterade sig på gillades av eleverna.

När niorna på Strömslundskolan sitter och sliter sitt hår under nationella proven passar sjuorna och åttorna på att ha aktivitetsdag. De har tittat på Trollhättans broar, spelat pingis, åkt skridskor och haft tipspromenad. Längst ner i källaren på Älvhögsborg har de fått lära sig Aikijujtsu, en japansk form av självförsvar. Instruktören är ingen mindre än deras nye rektor Pierre Åkerblom.

– Det är första gången jag träffar alla eleverna sen jag presenterade mig. Jag tror det är ovanligt att rektorer håller i sådant här. Eleverna lär känna mig och jag dem och vi får en relation att bygga vidare på, säger han.
Pierre Åkerlund har tränat Aikijujtsu i 20 år och håller tillsammans med Per Ynedal i kursen.


Allt börjar med att rektorn går igenom nödvärnsrätten och hur man får göra för att försvara sig själv om man blir angripen.

– Det ni kommer lära er här i dag får ni använda för att försvara er, säger Pierre.

Han och Per är klädda i japanska kampsortskläder, vita byxor, blå jacka och med ett kampsportsbälte runt midjan som visar hur bra de är på sporten.

Eleverna som går i sjuan sitter lutade mot judolokalens vita betongväggar. Under genomgången sitter de som ljus och rektorn ber dem att flytta fram så att de inte sitter lutade mot väggen.

– I en japansk dojo är väggarna gjorda av rispapper, för att man inte ska sitta och luta sig, säger han.
 

Första övningen består i att eleverna först ska hoppa över en kompis och sen krypa under densamme, när kompisen står på alla fyra. Det går snabbt för eleverna att inta positionen. Att de satt som ljus under genomgången har nu bytts mot stoj och stim.

Övning nummer två kallas för Nemasa på japanska. Den går ut på att man sitter rygg mot rygg för att sedan snabbt vända sig och försöka brotta ner sin kompis. Med ännu mer stoj, stim och skratt än under första övningen.

De första två övningarna har karaktär av uppvärmning och när dessa är klara ställer sig Pierre och Per i mitten av Judomattan. De visar båda hur man går med självförtroende. Per försöker råna Pierre på mobilen, men ger upp när han ser hur han går bredbent och självsäkert med blicken i rakt fram.

– Med självförsvar kommer, självförtroende, säger Pierre.

Näst på tur kommer ett antal självförsvarsövningar. Pierre visar hur lätt man kan få en angripare ur balans genom en klapp på huvudet. Han och Per visar hur man tar sig ur ett strypgrepp och hur det går till att fälla någon som försöker sparka en. Eleverna är märkbart förtjusta över att få se sin rektor fajtas med en annan vuxen man. De klappar händer, skrattar högt och hejar på.

Sjuorna gör sedan samma övningar med varandra. De har fattat grejen - att det handlar om självförsvar och är på skoj. Ingen skadar sig och alla verkar tycka att det är väldigt roligt.

Maja Berg och Julia Korytowska går i 7b på Strömslundsskolan och de tyckte det var kul att få lära sig självförsvar.

– Vi har haft jättekul, det bästa var att få lära sig hur man tar sig ur ett stryptag, säger de.

Julia håller på med judo på fritiden, dagens kurs har också fått Maja sugen på att träna kampsport. De gillade också att det var deras rektor som ledde aktiviteten.

– Det känns roligt med en rektor som engagerar sig så mycket, säger de.