Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

Motorunderhåll. Veronica Fornlöf på GKN Aerospace har forskat gällande underhåll på Gripens RM 12-motor sedan 2013.

Veronica Fornlöf forskar om Gripenmotorn

Kombinationen av att vara industridoktorand och småbarnsförälder fungerar utmärkt för Veronica Fornlöf. Hon är anställd hos GKN Aerospace och forskar på högskolan i Skövde.

På måndag ska Veronica Fornlöf försvara sin licentiatavhandling. Detta är ett bevis på att hon kommit halvvägs mot doktorsexamen.

– Vill man ta sig an en riktig utmaning så tycker jag att man absolut ska ta en sådan här chans om den dyker upp, men en annan dag kanske jag skulle ha svarat något annat. Det är mycket eget arbete, svarar Veronica på frågan om hon skulle rekommendera andra att forska.

Hennes arbetsgivare GKN finansierar forskningen, tillsammans med Högskolan i Skövde och KK-stiftelsen, och den styrs av något som kommer till nytta för verksamheten.

– Rent teoretisk forskning hade kanske inte tilltalat mig lika mycket.
Doktorsexamen är planerad till slutet av 2018. 

– Vi får se, jag väntar barn igen men det har gått väldigt bra de två senaste åren att kombinera jobb, forskning med att vara småbarnsförälder, men med småbarn kan man inte planera för mycket.

80 procent av sin tid lägger hon ned på forskning, och resterande 20 jobbar hon på GKN.

– Jag är väldigt mycket på GKN i Trollhättan även när jag forskar.

Där finns kollegor att rådfråga och där sker underhållet på RM12. Det är den motor som i dag sitter i stridsflygplanet Gripen och som är hennes forskningsobjekt. Förhoppningen är att resulterat av forskningen kan användas även på andra flytplansmotorer.

Forskningen handlar om att undvika att motordelar går sönder mellan de olika planerade serviceunderhållen.

– Då slipper man onödiga kostnader. Motorerna gör mest nytta när de sitter på flygplanen och inte behöver repareras.

Veronica brukar förklara med att man kollar sommardäcken när man byter dem, så att de är lagliga och håller hela säsongen, så man slipper köra bilen till verkstaden och byta dem en extra gång.

– I alla fall jag är bekväm och vill inte åka med bilen en extra gång till verkstaden runt midsommar.

Sedan 2008 bor 31-åriga Veronica i Trollhättan. Hon kommer från Österfärnebo, utanför Sandviken, som är mest känt för sina problem med myggor.

När hon läste till civilingenjör på universitetet i Linköping träffade hon sin sambo.

– Det var han som först fick jobb i Trollhättan och därför flyttade vi hit. Jag gjorde mitt examensjobb på GKN och fick anställning där 2011. Två år senare började jag forska efter att ha fått en fråga av min dåvarande chef om jag var intresserad. Man kan säga att jag halkade in på ett bananskal.