Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

Linjen ligger fast. Nevs vd Mattias Bergman säger att det nya avtalet med Didi ligger helt i linje med den väg Nevs vill ta. Alltså elbilar och delningstjänster mot själstyrande bilar.

Viktigt avtal tecknat med Kinas "Uber"

Didi Chuxin som är Kinas motsvarighet till Uber vill gå in som delägare, utveckla bilar tillsammans med Nevs men också köpa bilar av Nevs. Enligt Nevs vd Mattias Bergman är det ett av de viktigaste avtalen Nevs någonsin har slutit.

 

Nevs kunde under måndagsförmiddagen berätta om att det Kinesiska transportföretaget Didi har som avsikt att gå in som delägare i Nevs. När avtalet presenterades i Kina var även statsminister Stefan Löfven närvarande. Delägarskapet kommer innebära flera positiva nyheter för Nevs.

– Det rör sig om en avsiktsförklaring en så kallad MOU om att Didi vill köpa våra bilar. Men också samarbeta kring utvecklingen av nästa generations bilar anpassade för så kallade delningstjänster, berättar Nevs vd Mattias Bergman.

För de flesta är Didi ett okänt företag. Men Mattias Bergman jämför det med taxiföretaget Ubers motsvarighet i Kina. Didi är också ett större företag än amerikanska Uber.

– De har i dagsläget 25 miljoner förare. I snitt nyttjar 20 miljoner människor deras tjänster varje dag. Avtalet är ett av de större vi har gjort och det är jätteviktigt för oss, säger Mattias Bergman.

Varför är det så stort?

– Vår vision är väldigt tydlig när det handlar om att förändra framtidens transportlösningar. Tittar man på vilka resurser Didi har så förstår man det.

Enligt Mattias Bergman är endast en procent av Didis 25 miljoner bilar elbilar. Didi har samtidigt för avsikt att konvertera en stor del av sin fordonsflotta till elbilar.

– De har volym och en teknologihöjd. Didi har någonstans 2 000 ingenjörer som jobbar med dataplattformar och machinelearning. Alltså intelligenta datorer som lär sig av algoritmer kring människors beteende. Det är ett starkt och duktigt företag, säger Mattias Bergman.

Läs mer: Första bilderna på Nevs 9-3X

Avtalet som jobbat fram under några månader innebär också att Nevs och Didi går in i ett investeringsavtal. Enligt Mattias Bergman ligger det helt i linje med det man jobbat med på Nevs under en längre tid.

– Vår linje ligger fast. Det är elbilar i grunden, det är delningstjänster mot självstyrande fordon. Något vi kommer fortsätta göra med ytterligare en stark partner, säger han.

Mattias Bergman anser att avtalet också ligger helt i linje med tidigare nyheter om ett avtal med Microsoft samt konceptbilen som presenterades i Shanghai.

Läs mer: Nevs i samarbete med Microsoft

– Vad Didi gör är att ta fram en app för att boka tjänster och koppla ihop dig med förare. Vad Microsoft gör är själva grundinfrastrukturen till våra system, berättar Mattias Bergman.

Under måndagsförmiddagen fick cirka 1000 Nevsanställda reda på nyheten i monteringshallen. En nyhet som på sikt kan innebära att ännu fler samlas i fabriken vid informationsmöten.

– Allt som är bra för Nevs är bra för Trollhättan, säger Mattias Bergman.