Fastighetsägaren om Nevs hemliga investerare: ”Kommer bli biltillverkning på Stallbacka”

Svante Andersson, som köpte Saab-fabriken från Nevs, tror mycket på den investerare som skrivit på en avsiktsförklaring om att köpa Emily- och Pons-projekten samt tillverka bilar i Stallbackafabriken.
– Detta är största lyckan för oss och alla. Vi har ett bokat möte med dem vecka 32, säger Svante Andersson.

ANNONS
|

I våras gick Nevs in i ett så kallat viloläge, och nästan hela personalstyrkan sades upp. Men månader efter det beskedet visade företaget upp den elbil de jobbat på: Emily GT.

Elbilen togs fram i största hemlighet av Nevs ingenjörer på rekordtid. När den väl visades upp fick den enormt mycket uppmärksamhet av motorjournalister långt utanför landets gränser.

– Det är en fantastisk bil. Jag har själv fått förmånen att testa den, säger Svante Andersson som är en stor motorentusiast och bland annat äger Kinnekulle Ring.

Vad som skulle hända med projektet har sedan dess varit oklart, men i helgen publicerade tidningen Auto Motor & Sport uppgifter om att en hemlig investerare skrivit på en avtalsförklaring att köpa projekten – och att bilproduktionen ska återupptas på Stallbacka.

ANNONS

Nevs har valt att ännu inte berätta vem investeraren är.

– Jag vet vilka det är men det är inget jag vill prata om. Det får komma från Nevs men jag kan säga att det är en betydande del av fabriken som de kommer använda, även kontor och de behöver anställa ett stort antal medarbetare.

”Full aktivitet” på Stallbacka redan i höst

När tror du att verksamheten kommer att starta?

– De nya investerarna är på bettet och har redan en plan framåt. Det kommer vara full aktivitet redan från hösten.

Svante Andersson vill lyfta fram den lojalitet som finns och funnits bland Nevs medarbetare.

– Utan deras insats hade det här inte blivit av. De har ställt upp helger och kvällar, även om de vetat om att de kanske inte har kvar jobbet om ett halvår. Detta är en arbetsseger för alla inblandade som gjort ett riktigt kanonjobb.

35 hyresgästkontakter till Saabfabriken

Det är inte enbart de hemliga investerarna som vill ha kontor och fabriksyta för att tillverka Emily GT i den tidigare Saabfabriken.

– Jag har 35 hyresgästkontakter på gång. De flesta är större bolag. Även kommunen och staden drar ett tungt lass i det här arbetet. Det handlar om ett samarbete och det är många som hjälper till, säger Svante Andersson.

ANNONS

Han har ett 80-tal aktiva bolag inom en rad olika branscher, men lägger merparten av sin tid på att fylla den tidigare Saabfabriken med ny verksamhet.

Övertagandet av Nevs fastighet har försenats

Enligt den ursprungliga planen skulle Stenhaga Invest, som är Svante Anderssons bolag, ha tagit över ägandet av fastigheten från Nevs den 1 juni.

– Det är lantmäterifrågor och detaljer som dragit ut på tiden, men vi kommer att ta över 1 september eller senast 1 oktober.

LÄS MER:Elbilsproduktion i Trollhättan blir verklighet

LÄS MER:Nya köparen: Tusentals nya jobb på Stallbacka

LÄS MER:Så skapade Nevs elbilen Emily GT Electric på bara nio månader

ANNONS