Tusentals besökte premiären av Motorfestivalen i Trollhättan

Den som gillar motorfordon av alla de slag och alla årgångar kan under helgen gå runt och mysa bland uppställda bilar och utställare, spana in racingbilarna och de helt vanliga personbilarna som kör på Saabs provbana eller helt enkelt ta med sin egen bil och köra några varv själv.

ANNONS
|

När arrangören Hasse Söderström får välja titel väljer han koordinator. Det passar bra. Under några få minuter hinner han presentera konceptet med motorfestivalerna och berätta om allt som händer under lördagen och söndagen samtidigt som han besvarar en mängd frågor från besökare och utställare som anländer till festivalområdet.

– Vi står för motorkultur och är ett samarbete mellan flera föreningar. Vi är ett komplement till den illegala streetracingen, där vi har sjukvård och räddning på plats och kör på banor som är anpassade, hinner han säga innan han berättar för en besökare att vem som helst får köra på banan om bara miljökraven, närmare bestämt krav på ljuddämpare, är uppfyllda och förklara för en annan att politiska partier inte är välkomna som utställare.

ANNONS

Han menar att otillåtna, nattliga streetrace smutsar ned ryktet för övriga bilintresserade och arrangörer.

– De förstör för motorkulturen.

De här dagarna får han hjälp av Trestads Meets och Tvåstads Racing som ställer upp som volontärer och vakter under festivalen och hjälper till att se till att det blir lugnt på nätterna. Att få tillträde till Saabs gamla provbana är förstås en fullträff. Hasse Söderström uttrycker djup tacksamhet till T Engineering, som äger banan numera, men även till Trollhättans stad.

– Vi har blivit väldigt väl bemötta och de har varit så positiva, säger han innan någon ihärdigt ropar på honom över komradion.

Stolt VW bubbla-ägare

Inne på området strosar besökare runt mellan de många uppställda bilarna, föreningar och försäljare. En av bilarna, en Chevrolet Impala 65 kupé, tillhör Christian Björnberg. Han har renoverat den under senaste året och nu tagit med sig familjen från Sollebrunn för att visa upp den.

– Det här är första träffen jag åker på, men jag har ju tänkt att åka runt på fler träffar.

Mellan en vacker glänsande orange Volkswagenbubbla från 1969 och en Volvo S60 från 2001 sitter far och son Christer och Jon Andreasson från Lilla Edet.

– Jag köpte den ganska risig. Vi har byggt om det från grunden. Eller Jon har fixat lacken och jag resten av byggandet, säger Christer men får lite mothugg från Jon.

ANNONS

– Lite mer gjorde jag allt.

Jon tycker att själva byggandet är det roligaste med veteranbilar, medan Christer inte hymlar med att det är kul att visa upp bilen så här och få lite respons. Han ger festivalen bra betyg, efter det han sett så här långt.

– Det är en bra start. Verkligen bra för att vara första gången.

Många vill köra på banan

Närmare testbanan tätnar folkmassan. Här har det också blivit en kö på ett par hundra meter med bilar som väntar på sin tur att köra på banan. Tio minuter var och max tio bilar på samma gång ute på banan gäller. Publiken står både utefter banan och på en kulle i mitten.

– Det får inte bli någon tävling, utan det är mer tänkt som en uppvisning, resonerar Hasse Söderström.

Något som däremot är en tävling, men kvalomgångar, utslagsstege och finaler, är Svenska mästerskapet i bilstereo, som drar igång en kvalomgång i ”bass race” intill motorbanan. Det handlar inte om att spela högst, eller ens om att spela riktig musik, utan här vinner den som ligger allra närmast ett angivet decibelvärde.

En ljudmätare placeras på insidan av vindrutan, dörrarna stängs och så drar föraren igång sin ljudanläggning från utsidan. Ett intensivt burrande ljud och kraftiga vibrationer i bilen är det enda vi som åskådare märker, men via en display kan man avläsa resultatet.

ANNONS

Marcus sätter exakt decibel

Marcus Klingstål från Bengtsfors, uppbackad av Team LV Audio, är en av de tävlande. Efter lite strul med utrustningen får han igång den till slut och kvalar in på 149,99 decibel vilket var exakt det önskade värdet.

– Det är varierande bastoner vi kör. Man får inte köra en fast ton får då blir det för lätt. Och så läser den av genomsnittsvärdet under 30 sekunder, förklarar han.

Det här var hans andra tävling med just den här bilen. Annars är det tionde året han tävlar.

Många tävlingar hålls på östkusten, så även för hans och teamets del var det skönt med en tävling och en festival på närmare håll.

LÄS MER:Bilfest när cruisingen kom till Trollhättan

LÄS MER:Kompisgänget gör succé med sina mc-äventyr på Youtube

ANNONS