Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Följer
Gunnar Olsson är ordförande i infrastrukturgruppen i Brålanda. Gruppen skapades för att påverka politikerna att besluta om tågstopp på orten, och i övriga södra Dalsland, och man har bland annat skickat en skrivelse till 80 politiker i regionen och riksdagen.

Brålanda kämpar för tågstopp

Företagarföreningen i Brålanda arbetar för att få tågen att börja ­ta upp och släppa av passagerare på orten under nästa år. – Vi vill trycka på politikerna att ta ett aktivt beslut, säger Gunnar Olsson.

I tisdags kunde TTELA berätta att ledningen i Västra Götaland vill satsa tio miljoner kronor på nya tågavgångar mellan Tvåstad och Halden nästa år. Västtrafik tittar just nu bland annat på möjligheten till att på prov köra två eller tre dubbelturer på sträckan Trollhättan–Öxnered–Ed–Halden.
De tågen skulle gå förbi Brålanda men ett stopp där ingår inte i planerna, i alla fall inte just nu.

Men det jobbas aktivt för att få till stoppen på orten. Inom företagarföreningen i Brålanda finns en infrastrukturgrupp med målet ska ske redan under 2014.
Gunnar Olsson, gruppens ordförande, hoppas att detta skulle få folk att flytta in och att det möjliggör pendlande från Brålanda, och övriga södra Dalsland, till Vänersborg, Troll­hättan, Uddevalla, Göteborg och Norge. Även industrin och turismen skulle gynnas. Om de norrgående tågen stannar mellan fem och sju gånger om dagen och de södergående lika ofta skulle det vara en bra ­början, tycker han.

Spåret borta
Runt stationen i Brålanda syns det att det var ett tag sedan passagerare gick av och på. Spåret närmast ­stationshuset är borttaget. Antingen måste en perrong byggas på stationssidan av spåren Eller så får på­stigning göras på andra sidan.

Är passagerarunderlaget tillräckligt stort?
– Jag tror inte att det ­händer dag ett. Men har man börjat åka så åker man.
Dessutom ser Gunnar Olsson det hela ur ett rätt­viseperspektiv. I Västra Götaland finns järnvägar, till exempel Bohusbanan och Kinnekullebanan, där tågen stannar vid orter som är mindre än Brålanda.

Marie Dahlin (S), förste vice ordförande i kommunstyrelsen, är med i infrastrukturgruppen.
– Stopp i Brålanda skulle öka attraktionskraften i hela kommunen samtidigt som det är bra för en levande landsbyggd, säger hon.

Inget dött samhälle
Sandra Petersson är ny­inflyttad till Brålanda från Allingsås och jobbar på Carema. Hon är van vid bra kollektivtrafik och tycker det skulle vara utmärkt om tågen skulle stanna.
– Jag åker mycket till Allingsås. Och folk skulle kunna söka jobb på andra orter. Kanske skulle fler flytta hit. Det är mysigt i Brålanda, alla känner alla, säger hon.

Henry Källberg tycker också att gruppens idé är bra.
Tror du fler skulle flytta hit?
– Man vet aldrig, det skulle kunna bli resultatet. Ett dött samhälle är inte roligt.