"Det här ska inte vi ha"

Sedan snart tre år tillbaka jobbar Madelene Garwi och Lars Loodh som rektorer på Tärnan – en skola där 40 olika länder finns representerade och där svenska är femte största språk. Nu är de nominerade till TTELA:s integrationspris för sitt arbete.
– Det här ska inte vi har för det här är vårt jobb, säger Lars Loodh.

ANNONS
|

375 elever, där runt 94 procent är första eller andra generationens invandrare med föräldrar med en utbildningsnivå från analfabeter till högutbildade. Elever och personal kommer från 40 olika länder och pratar 30 olika språk. Så ser det ut på låg- och mellanstadieskolan Tärnan i Vänersborg, där Madelene Garwi och Lars Loodh jobbar som rektorer.

Förutom den dagliga undervisningen jobbar rektorerna med samverkan med övriga samhället och med föräldrar. Bland annat har de regelbundna utbildningskvällar för föräldrar; hur fungerar egentligen svenska skolan och hur lär sig barn att läsa? De bjuder också in andra samhällsparter, som representanter från kommunen och föreningslivet, för att informera om sina verksamheter.

ANNONS

LÄS MER: "Drömmer om en värld där ingen kvinna utsätts för våld"

– Våra barn minst representerade i musikskolan och idrottsföreningar, samtidigt som de behöver få röra på sig och få komma in i föreningslivet. Så det är ett sätt som vi jobbar för inkludering och integration, säger Madelene Garwi.

Kluvna inför nomineringen

Ett annat sätt är att Tärnanbarnen ska få uppleva samma saker som andra barn. Därför satsar man på upplevelser, som att gå på bandy-VM eller "bara" göra barkbåtar vid Lillån.

För sitt arbete är de nu nominerade till TTELA:s integrationspris, vilket de är kluvna inför.

– Jag tänkte såhär: "Det här ska inte vi ha för det här är vårt jobb och vi får lön för det. Jag lägger mycket själ i mitt jobb, men ett sådant pris får man för det man gör ideellt". Nästa tanke var: "Vad roligt att vi på Tärnan blir uppmärksammade". Men det är inte bara vår nominering, utan det är alla som jobbar här. Vi är bara representanter för de som jobbar med integration på Tärnan, säger Lars Loodh.

– Det är också barnens nominering. De kämpar och sliter och har så mycket vilja att lära sig allt de behöver lära sig, fyller Madelene Garwi i.

ANNONS

LÄS MER: "Behövs lika mycket engagemang nu"

Vill bidra till bra utbildning

Trots att de "bara gör sitt jobb" finns ett stort engagemang bakom.

– Jag brinner för barns lika rättigheter till god utbildning, så att de kan bli det de drömmer om och skapa det liv de vill. Forskning visar att en klar gymnasieutbildning minskar risken för psykisk ohälsa, utanförskap och kriminalitet – vi lägger grunden för det på Tärnan.

Lars fyller i:

– Vi vet att den största framgångsfaktorn för ett lyckligt meningsfullt liv är att man får ett arbete och det får man först när man har en utbildning. Jag vill bidra till att barnen får bra utbildning, så de får arbete och blir lyckliga människor.

Önskedrömmen

Vilken framtid vill ni se, ur ert perspektiv?

– I vår värld finns det två anledningar till att det finns en skola som Tärnan: bostadssegregationen och det fria skolvalet. Båda påverkar att vi inte kan ha så integrerade skolor som forskningen visar är det bästa för barns kunskapsutveckling. Därför måste vi kämpa utifrån hur vår skola ser ut. En önskedröm är att samhället kan motverka bostadssegregationen och det fria skolvalet, säger Madelen Garwi.

comments

Kommentarer

Kommentera

Vad tycker du? Här nedan kan du kommentera artikeln via tjänsten Ifrågasätt. Märk väl att du behöver skapa ett konto och logga in först. Tänk på att hålla god ton och att inte byta ämne. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Inlägg som bedöms som olämpliga kommer att tas bort och TTELA förbehåller sig rätten att använda kommentarer i redaktionellt innehåll.

ANNONS