Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Följer
Merit Balaj, Simon Olsson och Isabelle Murtsjö tycker att mobilen är en naturlig del av lektionerna, även om det händer att den används till annat.

Förslag om mobilfri skola kritiseras

I går kom regeringen med ett förslag för att öka ordningen i klassrummet. Men förslaget om att lärarna ska kunna ta ifrån eleverna sina mobiler innan lektionen möter kritik från lärare och elever.

Klass 8A1 på Tärnan har precis gått in på engelskalektion. Några sitter och spelar på mobilen medan engelska- och svenskaläraren Victor Lundqvist går igenom temat för de kommande lektionerna. Eleverna får i uppgift att göra en väderleksrapport till en brittisk radiokanal och ska använda sina mobiler för att spela in.

Igår kom utbildningsministern Jan Björklund (FP) med ett förslag om mobilfri skola. Regeringen vill ändra skollagen för att lärare ska ha rätt att samla in elevernas mobiler innan lektionen börjar. Förslaget är baserat på en utredning som förra ordföranden för Lärarförbundet Metta Fjelkner gjort på regeringens uppdrag, och är tänkt att skapa mer ordning i klassrummet.

Merit Balaj i klass 8A1 tror att förslaget kommer att få motsatt effekt.

– Många koncentrerar sig bättre om man får lyssna på musik. Stökigheten kommer öka för om man får svårt att koncentrera sig och blir rastlös kommer man gå runt mer till andra, säger hon.

Victor Lundqvist menar att skolan bör ligga i framkant när det gäller att använda sig av teknik.

– Det finns en risk att skolan blir teknikfientlig av det här, säger han.

Han tycker att mobilen kan vara ett bra redskap i undervisningen.

– För dem är det mer naturligt att använda mobilen för att googla eller spela in något till exempel. Det är lika naturligt som att använda en penna.

Även idag har lärare rätt att beslagta mobilen under lektionen om eleven stör med sin mobil. Pia Hellåker, rektor för högstadiet på Tärnan och Vänerparken, säger att det alltid pågår en levande debatt om mobiltelefoner i skolan. Hon tror att förslaget skulle bli svårt att genomföra i praktiken.

– Vad jag skulle önska är att den här diskussionen tar man hemma på morgonen innan man går till skolan, säger Pia Hellåker.

Said Abdu (FP) är ordförande för Folkpartiet i Trollhättan och ledamot i Utbildningsnämnden. Han tycker att det här är ett viktigt förslag.

– Social media och spel distraherar i klassrummet och det går ut över alla, säger han.

Även idag kan lärarna ta ifrån mobilen om man stör, varför behöver man göra det i förebyggande syfte?

– Det må vara så att de kan ta ifrån den om man stör andra, men de stör sig själva också. Tiden i klassrummet ska användas för utbildning och bildning, säger Said Abdu.

Fahimeh Nordborg (V), är gruppledare för Vänsterpartiet i Trollhättan samt ledamot i utbildningsnämnden och Kunskapsförbundet Väst. Dessutom jobbar hon som lärare på gymnasienivå. Hon är över lag positiv till att göra något åt situationen med mobiler i skolan men tror inte att tvång är metoden för att lyckas.

– Problemet är att man kommer med sådana här förslag utan att ge några verktyg för oss lärare att genomföra det.

Hon menar att förslaget skulle innebära att skolan måste förvara mobilen på ett säkert sätt och se till att det inte blir några förväxlingar så att eleverna får tillbaka rätt mobil.

– Vår tid som lärare går åt till massor med kringliggande uppgifter som inte har med undervisningen att göra, säger hon.