Harlitz (M) kritisk till Augustssons (S) uttalande om gränsflytt

Nu reagerar Henrik Harlitz (M) på Benny Augustssons (S) uttalande kring förslaget om att flytta Vänersborgs kommungräns.
– Man behandlar inte kommunens invånare så, säger han.

|

Tidigare den här veckan berättade TTELA om att en namninsamling har dragit igång för att låta Vänersnäs gå över från Vänersborgs kommun till Grästorps kommun. Bakgrunden är ett missnöje hos flera av de boende på Vänersnäs med hur kommunen idag sköter kommundelen och som den utlösande faktorn har VA-frågan nämnts.

Kent Larsson (M), ordförande i kommunstyrelsen i Grästorp, sa då till TTELA:

– Om det blir så tar vi emot dem med öppna armar.

Benny Augustsson (S), kommunstyrelsens ordförande i Vänersborg, meddelande att kommunen inte är intresserade av att flytta gränsen och sa dessutom:

– Vi tvingar ingen att bo kvar i Vänersborgs kommun. Om det är så bedrövligt får man väl bo någon annanstans.

ANNONS

Nu reagerar Henrik Harlitz (M), kommunstyrelsens 2:e vice ordförande och oppositionens företrädare, på uttalandet. Han menar att ett sådant uttalande inte lockar fler att bosätta sig i Vänersborg.

– Jag blev nästan bestört när jag såg uttalandet. Man behandlar inte kommunens invånare så. Då har man missuppfattat sitt uppdrag. Jag blir orolig när kommuninvånare vill lämna Vänersborg.

Henrik Harlitz ser det inte som särskilt troligt att det en flytt av kommungränsen blir verklighet.

– Men jag ser med oro på att det här ens har kommit upp som ett förslag, det är ett symptom på ett större problem. Jag ser det som ett problem att man inte lyssnar mer på invånarna än den styrande minoriteten gör i nuläget, säger han.

Vad säger du om själva sakfrågan, att flytta gränsen?

– Jag vill att Vänersnäs ska vara en del av Vänersborg, och ser Vänersnäs som ett område med utvecklingspotential. Vi har både jordbruk, fiske och turism där, säger Henrik Harlitz.

Benny Augustsson svarar på kritiken och understryker att kommunen gör det man är tvungen att göra, att man följer de bestämmelser som finns och att han förstås vill att invånarna ska bli fler.

– Klart att jag vill att så många som möjligt ska bo i Vänersborg. Men om man tycker att det är så fruktansvärt att bo i Vänersborg då kanske man ska överväga att flytta. Vi håller på med landsbygdsutveckling och gör det vi blir ålagda att göra. Vi måste följa den lagstiftning som finns.

LÄS MER:Namninsamling för att flytta Vänersnäs till Grästorp

LÄS MER:Tänk till först om kommunbyte till Grästorp