Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

Krasch. I vintras slutade stora delar av Vänersborgs kommuns IT-system att fungera. Bild: TT

IT-kraschen granskad

En extern granskning av vinterns IT-krasch i Vänersborgs kommun är nu klar. Den visar att rutinerna måste skärpas och förmågan att ta backupper måste bli bättre.

"Den 20 december 2016 havererade Vänersborgs kommuns IT-system vilket fick allvarliga konsekvenser". Citatet kommer från en extern granskning av kraschen. Rapporten fortsätter med att beskriva det inte gick att ringa eller skicka e-post till kommunen och att de flesta av verksamhetssystemen inte fungerade.

Problemen uppstod vid en rutinmässig uppdatering av IT-system men exakt vad som hände är oklart. Första incidenten inträffade på morgonen och ytterligare en på kvällen. Ungefär 130 virtuella servrar slutade att fungera.

När kraschen var ett faktum sammankallades kommunens centrala krisledningsgrupp och IT-avdelningen började sitt krishanteringsarbete.

Vissa system kom igång igen redan samma dag medan andra, lägre prioriterade, inte startade igen på flera veckor.

Kommunen har vidtagit flera åtgärder för att minska risken för och konsekvenserna av framtida incidenter.

Det handlar om att bli bättre på att göra backup och att den centrala krisplanen ska uppdateras.

Rapporten mynnade ut i flera rekommendationer: gör en klassning av vilka system som ska prioriteras, se över rutinerna för uppgraderingar, se över processen för behörighet, IT-kontoret bör införa en plan för hur man ska agera vid incidenter, man måste bli bättre på att ta backuper och en informationssäkerhetssamordnare bör tillsättas.