Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

Tar ner skylten. Nordeas kontor i Vänersborg lägger ner. Den nya digitala plattformen ska passa alla olika typer av skärmar.

Nordea stänger kontor i Vänersborg

Samtidigt som Nordea satsar tre miljarder på att bygga upp en ny digital plattform stänger banken sitt lokala kontor i Vänersborg och hänvisar istället kunderna till Trollhättan.

Under 2015 har Nordeas kunder kunnat boka tid hos en handfull rådgivare på det lokala kontoret i staden. Den möjligheten uteblir från och med sista april. Kunderna kommer i stället att få åka till Trollhättan.

– Kontoren i Trollhättan och Uddevalla är två stora nav i väst som kommer att vara kvar, säger vice regionchef Fredrik Elmers, på Nordea väst.

De fysiska kontoren kommer inte att finnas kvar på samma sätt som tidigare.

Tanken är färre kontor med samlad kompetens under samma tak. Personalen i Vänersborg kommer att flyttas över till kontoret i Trollhättan.

Inom fem år ska Nordea satsa tre miljarder kronor för att bygga upp en ny digital plattform som ska serva bankens 11 miljoner kunder. Produkter och processer ska förenklas och det nuvarande banksystemet ska ersättas av det nya för banktjänster och betalningar.

Digitaliseringen håller på att förändra banksektorn i grunden.

– Vi jobbar redan med kunder genom onlinemöten från våra kontor.

– Vi märker att kundens efterfrågan på oss är mer digital. Fler går över till den världen. Vi anpassar oss till strömningar och behov och följer efterfrågan.

Avståndet mellan Vänersborg och Trollhättan är inte så stor, menar Elmers.

– Anpassningen som görs är relativt odramatisk. Geografiskt är inte skillnaden så stor.