Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Följer

Ingen prenumeration
  • Mitt TTELA
  • Korsord
  • Erbjudanden
  • Logga ut
1/3

Nytt spel gör det lättare att prata om det svåra

Mobbning och kränkningar kan vara svårt att prata om, både för vuxna och för småbarn. Nu får alla förskolor i Vänersborg ett nytt verktyg som ska göra det lättare att sätta ord på svåra saker.

”Amiras föräldrar har en annan religion. Ibland måste hon göra saker som vi andra inte måste”. Vad är religion? Hur vet man att någon har en religion? Så lyder ett av de scenarier som barn och lärare kan diskutera tillsammans i spelet Ajabaja. Spel och spel förresten. Det ser ut som ett spel, med färgglad spelplan, karaktärer och frågekort. Men det är också ett verktyg som ska vara ett stöd i skolans värdegrundsarbete.

– När det handlar om värdegrundsfrågor och att förebygga kränkande behandling gäller det att tidigt prata på riktigt med barnen. I vår kontakt med pedagoger har vi fått veta att det saknats bra verktyg för att tala med små barn om svåra saker, säger Åsa Öqvist.

Därför har hon och hennes man Johan Öqvist som tillsammans driver företaget Prata på riktigt, utvecklat spelet i samarbete med pedagoger i svenska skolor. Verktyget riktar sig till barn mellan fyra och åtta år och nu ska samtliga förskolor och omkring 13 F-6-skolor i kommunen få ett exemplar.

Skolorna behöver inte betala för spelet, finansieringen står Länsförsäkringar Älvsborg för.

– Vi har en ambition om att vara med och skapa ett bättre samhälle för barn och unga. Kan ett pedagogiskt verktyg se till att någon slipper utanförskap så vill vi vara med, säger Kim Erefalk, hållbarhetsansvarig på Länsförsäkringar Älvsborg.

Spelet finns redan ute i sju av Länsförsäkringar Älvsborgs kommuner, och i 2500 exemplar på olika skolor i landet.

Hur vet ni att verktyget fungerar?

– Vi får många samtal från personal som berättar om hur det har gått. Men vi skickar också ut enkäter till de skolor som har mottagit det, säger Åsa Öqvist.

I går samlades personal från skolor och förskolor i kommunhuset för att få verktyget förklarat för sig. Laila Gunnarsson som jobbar på Brålanda skola såg fram emot att testa det.

– Det kan nog bli lättare för barnen att diskutera när de har den här spelfiguren till hjälp, när det inte gäller en själv.