Magnus Wallin är rektor för Fridagymnasiet som granskas av Skolinspektionen.
Magnus Wallin är rektor för Fridagymnasiet som granskas av Skolinspektionen. Bild: Andreas Olsson

Skolinspektionen ger rektor bakläxa om betyg

Flera skolor i Sverige har gett elever högre betyg trots att de presterat sämre på nationella prov. Fridagymnasiet i Vänersborg är en av skolorna. Nu får rektorn kritik för att han inte gjort tillräckligt för att komma till rätta med problemet.

ANNONS
|

I svenska, engelska och matematik har en del av eleverna på Fridagymnasiet i Vänersborg fått lägre betyg på nationella proven men sedan ett högre kursbetyg. Eftersom det finns risk att skolorna gett eleverna orättvisa betyg har Skolinspektionen velat veta rektorernas förklaring till varför betygen inte gått ihop och vad de gjort för att komma åt problemet. Men de flesta rektorer får kritik och även Fridagymnasiets.

– Det är allvarligt och förvånande att rektorer inte har koll på detta. Det i sig kan leda till att elever inte får rättvisa betyg. Vi kan inte säga i den här granskningen att det är så men att det finns en risk, säger Jenny Fahlman som är biträdande projektledare och beslutsfattare på Skolinspektionen.

ANNONS

Inte provvana elever

Fridagymnasiet är en av 30 skolor i Sverige som särskilt kollats. Det var efter att man sett avvikelserna under läsåren 2014/2015 och 2018/2019.

– Jag är trygg i att vi har gjort bedömning och har fullt förtroende för att lärarna gör professionella bedömningar. Ibland har eleverna högre betyg än de skrev på proven och ibland lägre betyg, säger Magnus Wallin som är rektor för Fridagymnasiet.

Rektorn har till Skolinspektionen bland annat förklarat avvikelserna med att vissa elever inte är provvana och precis som andra skolor pekar man på att provets innehåll inte täcker kursens innehåll.

Har utbyte med andra skolor

Men Fridagymnasiets rektor och andra skolors rektorers förklaringar och insatser är inte tillräckliga enligt Skolinspektionen.

– Många gånger handlar det om att det finns vissa förklaringar som lärarna ger men att man inte tagit reda på om så verkligen är fallet. Det kan vara andra faktorer som påverkar som hur organisationen ser ut eller lärarnas kompetens. De behöver fördjupa och sätta in insatser, säger Jenny Fahlman.

En av de saker som Magnus Wallin tar upp som man redan startat är ett utbyte med andra skolor. Dessutom berättar han att de fortsätter att titta på ny forskning på området.

– Den här statistiken går upp och ned och vi kommer självklart att arbeta med Skolverkets bedömning. Det är ett jätteviktigt analysarbete vi gör hela tiden. De ser att vi har ett väl utbyggt arbete men att vi i våra analyser behöver gå ännu djupare, säger Magnus Wallin.

ANNONS

Att det finns en risk för att elever kan ha fått orättvisa betyg, vad tänker du om det?

– Det är en slutsats man kan dra men jag måste säkerställa att det inte sker och jag känner mig trygg med de bedömningar som gjorts, svarar Magnus Wallin.

I höst ska skolorna som granskats återkomma till Skolinspektionen med sina åtgärder.

Så skiljde sig betyg och provresultat

Enligt Skolinspektionens rapport och vad som återges av det som rektorn tagit fram finns det avvikelser mellan provbetyg och kursbetyg i de kurser där nationella provet genomfördes läsåret 2021/2022.

Under vårterminen 2022 fick cirka 33 procent av eleverna högre kursbetyg i en engelskakurs.

I en svenskakurs fick runt 22 procent högre kursbetyg i jämförelse med provbetyget och i en mattekurs fick hela 48 procent av eleverna högre kursbetyg jämfört med provbetyget.

comments

Kommentarer

Kommentera

Vad tycker du? Här nedan kan du kommentera artikeln via tjänsten Ifrågasätt. Märk väl att du behöver skapa ett konto och logga in först. Tänk på att hålla god ton och att inte byta ämne. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Inlägg som bedöms som olämpliga kommer att tas bort och TTELA förbehåller sig rätten att använda kommentarer i redaktionellt innehåll.

ANNONS