Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

Att ha svårt att sova är ett gissel och ett problem som många har.

Sov bättre med sömnskola

Man ligger och vrider på sig och timmarna går. Oron att inte få tillräckligt med sömn infinner sig och läget försämras – men det finns hjälp att få. På sömnskolan i Vänersborg får personer med sömnproblem hjälp med att sova bättre och minska eller bli av med sömnmediciner.

I två-tre år har sömnskolan på rehabmottagningen Närhälsan Vänersborg funnits.
– Sömnproblem är ofta ett symptom vid stressrelaterad ohälsa. Att problemet ökar är inte så konstigt, för det finns för hög aktivitet och stress i livet. Man har höga krav både i sitt arbete och i privatlivet och det finns ingen tid med återhämtning för att hitta en balans, säger sjukgymnast Monica Westerlund som leder sömnskolan.

Monica Westerlund är sjukgymnast och leder sömnskolan i Vänersborg. Bild: Stefan Bennhage


Varannan vecka träffas åtta–tio personer, både män och kvinnor, och de har antingen fått en remiss från en läkare eller sökt till sömnskolan själva.
– Många har sömnmediciner och deras mål är ofta att bli av med tabletterna.
Monica pratar först med var och en för att ta reda på hur livet ser ut och man diskuterar om sömnskola är rätt väg eller om det är en stresshanteringskurs de ska gå för att få en bättre sömn.
– Vi träffas vid sex tillfällen och ett uppföljningstillfälle. Deltagarna får bra utbyte i en grupp och det blir givande diskussioner.
Deltagarna börjar med att föra dagbok om sin sömn och sina vanor.
– Du kartlägger bland annat när du går och lägger dig, när du tar eventuella sömnmediciner, hur mycket du rör på dig och när du dricker till exempel kaffe, alkohol och Coca Cola.

Beteenden påverkar sömnen. Rör man på sig för lite och sitter mycket inne så blir sömnen sämre, men går man ut och får ljus så påverkar det hormonbalansen i kroppen och det blir lättare att sova. Man bör också titta på sina kvällsvanor och släcka ner belysningen innan sovdags, inte se på tv eller en datorskärm strax innan och tänka på när man dricker sitt kaffe.
– När det gäller sängbeteendet så ska man inte ligga kvar för länge om man inte kan sova, utan gå upp en stund och göra något lugnt sedan gå tillbaka och försöka igen.
Många kommer fram till att de kanske inte sover så lite som de tror.
– Man har en bild att man ska sova i åtta timmar, men ju äldre man blir ju mindre sömn behöver man. Oron kan minska när de får reda på att de inte behöver sova mer än 6,5-7 timmar.

På sömnskolan jobbar man även med avspänningsträning och man sätter upp mål.
– Det gäller att försöka hitta en balans i aktiviteter och vila. Att man unnar sig att varva ner och ha återhämtning. Detta tar ett tag, det går inte över på kort tid, det blir också nya beteenden att hålla fast vid och därför måste man vara motiverad att göra förändringar.
Känner deltagarna att de blir hjälpta?
– Ja, många känner att de får annan kvalité på sin sömn och andra har minskat ner eller slutat med sömnmediciner.

Läs också: Allt fler får problem med att sova