Kul detalj. Henrik Olsson är förtjust i lotteriboden och har fotograferat den för att ta med sig idén till Falkenberg där han nu jobbar.
Kul detalj. Henrik Olsson är förtjust i lotteriboden och har fotograferat den för att ta med sig idén till Falkenberg där han nu jobbar.

"Vänersborg är vackert men måste vara på tårna"

Tomma lokaler i stadskärnan måste inte vara negativt. Det viktiga är att berätta vad som ska komma dit i stället. Det menar Henrik Olsson, Årets centrumutvecklare 2013.

ANNONS
|

Han fick utmärkelsen när han arbetade i Kungsbacka. Numera jobbar han i Falkenberg. På torsdagen var han i Vänersborg och föreläste på ett frukostmöte i regi av Näringslivskontoret innan han träffade TTELA för en intervju.

– Stadskärnan är en viktig motor i hela stadens tillväxt. Den är också ett skyltfönster mot världen utåt. Det unika med stadskärnan är att här finns många aktörer med olika verksamheter. Det är viktigt att de hittar en bra kultur för att utvecklas och samarbeta, så att de inte gnäller på varandra.

Henrik Olsson betonar att man måste ännu mer se till vad man har och inte till vad man inte har.

ANNONS

– Vänersborg finns i en tillväxtregion. Västsverige och Göteborgsregionen är en attraktiv plats som ger goda förutsättningar. Avstånden kortas med bra kommunikationer och teknik.

Han säger att Vänersborg är en jättevacker stad men att man måste vara på tårna för att stå sig i den stenhårda konkurrensen om invånare, besökare och näringsliv.

– Aktörerna måste tydliggöra det som är unikt för Vänersborg. Jag gillar exempelvis utomhusscenen i gågatukrysset och lotteriboden, att det finns ett tydligt shoppingstråk utan rörlig biltrafik, småskaligheten och att det bara är några minuter till bad.

Ändå går det inte, menar han vidare, att bara peka på de olika symbolvärdena utan man måste arbeta för att binda ihop dem.

Henrik Olsson framhåller vidare betydelsen av information för att invånarna ska vilja bo och verka i sin stad.

– Man måste styra förväntningarna och visa vad vi har och vad vi gör. Det behöver inte vara negativt med lediga lokaler, man måste bara förstå att det är en naturlig process med förändrat konsumtionsmönster när allt fler handlar på internet. Det står tomt även i köpcentrum men de är bättre på att berätta att här öppnar inom kort en butik.

– Kommuner måste tänka som ett nöjesfält och ha en ny attraktion varje år. I Vänersborg skulle det kunna vara utomhusscenen i år.

ANNONS
ANNONS