En Boeing 737 Max 8 tillhörande flygbolaget Norwegian. Arkivbild.
En Boeing 737 Max 8 tillhörande flygbolaget Norwegian. Arkivbild.

Boeing stoppar alla plan

Boeing rekommenderar att alla flygningar med den olycksdrabbade modellen 737 Max tillfälligt stoppas.

ANNONS
|

Flera länder och bolag har efter flygkraschen i Etiopen i söndags beslutat sig för att sluta använda flygmodellen. Onsdag kväll blev Kanada och USA sist i raden av länder som förbjuder flygning med modellen. Nu rekommenderar också tillverkaren Boeing självt att alla flygningar stoppas.

Flera problem

Förutom kraschen i Etiopien, och en tidigare olycka i Indonesien i oktober 2018, rapporterades två incidenter med flygplansmodellen Boeing 737 Max8 i höstas in till den amerikanska luftfartsmyndigheten FAA. I båda fallen, som rapporterats in anonymt, rörde det sig om svårigheter att kontrollera planen på låg höjd när autopiloten slagits på, enligt dokument som publicerats i tidningen Dallas Morning News, skriver Reuters. Bland annat ska planen ha störtdykt, men piloterna lyckades återfå kontrollen över planen.

ANNONS

Det är oklart om amerikanska FAA eller piloternas flygbolag vidtagit några åtgärder efter rapporterna. De amerikanska flygbolagen American Airlines och Southwest Airlines har fram tills nu fortsatt flyga med modellen, medan United Airlines har flugit med den något större modellen 737 Max9. Alla tre transportbolagen har garanterat att Boeingplanen är säkra.

Det är inte heller FAA som stoppat användningen av flygmodellen i USA, det beslutet togs i stället av USA:s president Donald Trump under onsdagskvällen svensk tid.

Facket kritiskt

Innan Boeings rekommendation att stoppa flygningarna med modellen kom, riktade Svensk Pilotförening kritik mot flygplanstillverkarens agerande efter haverierna i Indonesien och Etiopien.

- Det ger ett underbetyg åt Boeing att man inte själva har anammat en försiktighetsprincip och själva tagit det beslutet. Att stater och flygbolag väljer att parkera sina flygplan av den här modellen skapar oro där flygplanstillverkaren normalt sett är den som brukar ta beslutet att parkera flygplan, säger Tomas Gustafsson, ordförande för flygsäkerhetskommittén i Svensk Pilotförening.

Han jobbar själv som pilot, men har aldrig flugit den nu stoppade Boeingmodellen. Han anser att det som hänt är mycket olyckligt för flygverksamheten.

ANNONS

- Det skapar oro för alla, både inom branschen och för de resenärer som använder flygen.

Det etiopiska olycksplanets så kallade svarta lådor kommer att skickas till Europa för granskning. Anledningen uppges vara att Etiopien inte har den utrustning som krävs för att göra en korrekt analys av lådorna. Enligt Ethiopian Airlines talesperson Biniyam Demssie väntas besked om vart lådorna ska skickas under torsdagen.

TT

ANNONS