Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

Indiens premiärminister Narendra Modi vid ett valmöte i delstaten Arunachal Pradesh. Arkivbild.

Digital satsning ska få indisk ledare omvald

Indiens regerande parti BJP satsar hårt på att lyfta fram premiärminister Narendra Modis varumärke i kampanjen inför det utdragna parlamentsvalet. Med hjälp av appar, tv-program, sociala medier och valmöten hoppas partiet få behålla makten.

Båda de stora partierna, hindunationalistiska BJP och det oppositionella Kongresspartiet, arbetar med digitala strategier för kommunikation under valrörelsen, men regeringspartiet anses ligga flera steg före i satsningen. Den populäre premiärministern Narendra Modi har varit aktiv på sociala medier sedan kampanjen inför valet 2014.

- Jag tror att man har förfinat sina metoder sedan dess. Frågor i en sådant här indiskt val är både väldigt lokala och nationella, så partierna måste vara lyhörda för vad som händer lokalt och plocka upp det, säger Henrik Chetan Aspengren, forskare vid Utrikespolitiska institutet.

Modi ser enligt många opinionsundersökningar ut att ta hem segern i valet. 543 ledamöter ska väljas till parlamentets underhus. De ska sedan utse regeringsbildare.

Över 1 000 döda

Modis bakgrund är kontroversiell. Som regeringschef i delstaten Gujarat anklagades han för att underblåsa en våldsvåg mot muslimer 2002 som krävde omkring 1 000 människors liv. Han bojkottades av EU-ledare och nekades visum till USA. Men Indiens högsta domstol friade Modi 2012 från inblandning i våldet, han släpptes in i den diplomatiska värmen och valdes till premiärminister 2014.

BJP har förlorat i popularitet men Modi är fortfarande en populär regeringschef, säger Henrik Chetan Aspengren.

- Han är deras självklara dragplåster i kampanjen. Men det finns en intern kritik mot honom och även en kraftig kritik från oppositionen. Och en del väljare som hade förhoppningar om att han skulle kunna infria sina vallöften kommer nu att vända sig ifrån honom.

Många miljoner följare

Mobilanvändningen i Indien är utbredd och med de nya kommunikationsvägarna är det svårt att missa premiärministerns budskap inför valet. Han är den tredje mest följda politikern i världen på Twitter, efter USA-presidenterna Donald Trump och Barack Obama. Modi och BJP har sammanlagt 57,5 miljoner Twitterföljare. Det är drygt fyra gånger så många som Kongresspartiet med Rahul Gandhi, son till mördade premiärministern Rajiv Gandhi, i spetsen.

En Modi-app har enligt partiet laddats ned av 100 miljoner människor och de fem första delarna av en webbserie om hans liv har getts ut.

- Han har även lanserat Mann Ki Baat, en sorts tal till nationen som han själv kontrollerar, en digital sändning, som en podcast där han pratar som en landsfader direkt till befolkningen, säger Aspengren.

Men Modi ägnar sig inte bara åt moderna kommunikationsvägar. Enligt partiet når han även fler än 250 000 människor genom att hålla flera valmöten om dagen, rapporterar nyhetsbyrån Reuters.

Koalition eller inte

Den stora frågan verkar bli om Modis hindunationalistiska parti BJP får behålla majoriteten i parlamentet eller om han tvingas försöka bilda en koalition med andra.

Det finns flera orsaker till att många väljare är missnöjda med BJP, säger Henrik Chetan Aspengren.

- Några är besvikna på att man inte genomförde de stora reformer som man hade lovat, eller bara delvis infriade löftena. Andra är oroade över utvecklingen i landet med hindunationalismens ökade roll. Andra vill se en ny regering bara för att få förnyelse.

Omkring 900 miljoner röstberättigade indier har möjlighet att lägga sina röster i parlamentsvalet som inleds på torsdag och hålls i omgångar fram till den 19 maj.