Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

Kollisioner med fartyg orsakar ofta valars död. Valen på bilden dog dock efter att ha svalt mängder av plastavfall, utanför Sardinien. Arkivbild. Bild: AP/TT
Kollisioner med fartyg orsakar ofta valars död. Valen på bilden dog dock efter att ha svalt mängder av plastavfall, utanför Sardinien. Arkivbild. Bild: AP/TT

Friden över för Medelhavets valar

Inga vrålåkande vattenskotrar eller motorbåtar. Inga badande fridstörare. Medelhavets valar och delfiner fick äntligen en tids lugn och ro – men nu är det slut med det.

När det största hotet mot de vattenlevande däggdjuren, det vill säga människan, höll sig inomhus i karantän innebar det lugn och ro för havets invånare. Delfiner, valar och andra marina arter kunde för en gångs skull simma lugnt under coronakrisens nedstängning i Frankrike och andra länder vid Medelhavet.

Hoppade i farligt nära val

Men när turisterna och båttrafiken nu återvänder innebär det att faran ökar igen. Det gäller inte minst vid kusten utanför den franska staden Marseille, där miljöorganisationen Souffleurs d'Ecume har gjort oroväckande observationer efter att de båtburna nöjesåkarna kommit tillbaka. Miljöorganisationen har bland annat sett hur snorklande ungdomar hoppat i från en båt, i närheten av en val. Ett tilltag som innebär stora risker för såväl människa som djur.

– Det rör sig om ett djur som väger 70 ton, säger Marion Leclerc vid Souffleurs d'Ecume till nyhetsbyrån AFP.

Utsläppen minskade kraftigt

Medelhavet är hemvist åt en rik mångfald arter som äter, vilar och fortplantar sig där – ett faktum som många människor tycks glömma bort, påpekar Marion Leclerc.

Nedstängningen under coronakrisen ledde till att Medelhavets djurliv kunde breda ut sig och återhämta sig. Den innebar också att utsläppen minskade, konstaterar forskare vid universitetet i Toulon. Det blev tydligt vilken stor inverkan människan har när det gäller störande ljud och föroreningar i form av till exempel båtbränsle, som kraftigt minskade under nedstängningen.

– Det var mycket positivt för den biologiska mångfalden, och indirekt för hela näringskedjan, säger forskaren Hervé Glotin vid Toulons universitet till AFP.

Helena Nordenberg/TT

Medelhavet utgör bara en procent av jordens oceaner, men har en fjärdedel av all fartygstrafik i världen. Det är hem åt över 10 000 arter.

Den ymniga fartygstrafiken på Medelhavet utgör en risk för marina däggdjur och kollisioner med fartyg är en vanlig dödsorsak bland valar.

Det finns ingen internationell lagstiftning som ålägger fartygsägare att ta hänsyn till däggdjurens naturliga habitat.

Källa: AFP