Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

En man ställer sig i vägen för pansarvagnar på Himmelska fridens torg i Peking i juni 1989. Arkivbild.

Kameratillverkare backar om reklamfilm i Kina

En reklamfilm från en tysk kameratillverkare har mötts av hård kritik i Kina efter att den släppts i landet. I filmen syns en av världens kanske mest kända bilder från en händelse som det talas tyst om än i dag.

Den fem minuter långa filmen visar fotografer som dokumenterar allt från krig och konflikter till naturupplevelser i extrema situationer. I slutet av filmen visas en av världens kanske mest kända bilder – mannen som ställde sig i vägen för stridsvagnar under protesterna på Himmelska fridens torg.

Bilden, som togs under omfattande protester i landet 1989, är politiskt laddad i ett Kina där det dödliga efterspelet är mer eller mindre förbjudet att tala om.

Kameratillverkaren Leica hävdar nu att filmen inte godkänts av företaget, trots att dess kameror och logga syns i filmen, skriver The Guardian.

"Leica måste därför ta avstånd från innehållet som visas i videon och beklagar eventuella missförstånd eller falska påståenden som kan ha gjorts", uppger Emily Anderson, talesperson för företaget, enligt Hongkongbaserade South China Morning Post.

De massiva demokratiprotesterna i Kina ledde till att stridsvagnar den 4 juni 1989 rullade in i centrala Peking och slog till mot demonstranterna vid Himmelska fridens torg. Regeringen har uppgett att omkring 200 civila dödades. Dödstalet är dock okänt, men tusentals tros ha skadats eller dödats.

Omnämnanden av händelserna fångas sedan länge upp av Kinas omfattande censur på nätet. Ordet "Leica" har nu förts till listan av ord som stoppas i kinesiska sociala medier, rapporterar nyhetssajten Gizmodo.