Kinas statliga rälsfordonstillverkare CRRC har tagit fram supersnabba magnettåg, likt detta från Japan. Liksom den japanska motsvarigheten ska tågen färdats i omkring 600 kilometer i timmen. Arkivbild.
Kinas statliga rälsfordonstillverkare CRRC har tagit fram supersnabba magnettåg, likt detta från Japan. Liksom den japanska motsvarigheten ska tågen färdats i omkring 600 kilometer i timmen. Arkivbild.

Kina visar upp supersnabbt tåg

Kinesiska statliga rälsfordonstillverkaren CRRC har visat upp sitt senaste höghastighetståg.

ANNONS
|

Tåget ska kunna rusa fram genom landskapet i 600 kilometer i timmen, och bland annat kapa restiden med två timmar ned till 3,5 mellan metropolerna Shanghai och Peking, jämfört med befintligt höghastighetståg.

Det är möjligt via så kallad magnetisk levitation (maglev), som både används för att få tåget att sväva ovanför banan, och för att driva tåget framåt, enligt CNN.

Starka elektromagneter lyfter prototypen några centimeter ovanför rälsen, vilket enligt de ansvariga skapar en tyst, jämn färd i hastigheter som på allvar kan konkurrera med flygtrafiken, rapporterar South China Morning Post.

ANNONS

Om de omfattande testerna går som de ska räknar bolaget med att börja produktionen 2021.

Maglev har under lång tid av en del pekats ut som framtiden inom järnväg. Men tekniken har haft svårt att få något riktigt fäste, och det är främst Kina, Japan och Sydkorea som har tekniken i bruk i dag. Från flygplatsen i Shanghai in till staden kan man i dag färdas i 431 kilometer i timmen.

Japan ligger längst fram när det kommer till de riktigt höga hastigheterna. Landets första riktigt snabba maglev-linje är tänkt att invigas 2027 och ska gå mellan Tokyo och Nagoya. 2015 slogs hastighetsrekord när tåget på en testbana passerade 600 kilometer i timmen.

TT

Fakta: Snabba tåg

Snabba tåg delas in i två klasser – "high speed" med hastigheter på upp till 249 km/tim och allt däröver som kallas "very high speed". På svenska finns termerna snabbtåg respektive höghastighetståg, där de sistnämnda ofta anses kräva egna spår.

Sverige finns bland de länder som ännu inte har några riktiga höghastighetståg. Svenska X3 (Arlanda Express) och SJ2000 (mer känt som X2000) har till vardags en toppfart runt 200 km/tim.

Bland de "äkta" snabbtågen i drift är franska TGV, japanska Shinkansen och kinesiska CRH de mest kända.

ANNONS