Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

Människor har samlats vid flottbasen i Mar del Plata medan sökandet pågår.

Officer: Oväder ger hopp åt ubåtsbesättning

Men han påpekar att besättningens öde är ännu inte beseglat.

Det är nu fem dygn sedan ubåten med 44 man ombord gav ifrån sig det senaste livstecknet, signaler som snappades upp i onsdags av ett amerikanskt satellitkommunikationsföretag cirka 40 mil utanför Patagoniens kust, rapporterar Reuters.

Vädret i området är mycket hårt. I uppåt sju meter höga vågor deltar fartyg och flygplan från flera länder i sökandet efter ubåten. Men just de svåra väderförhållandena kan paradoxalt nog vara ett skäl att bevara hoppet.

- Rent teoretiskt skulle det kunna vara så att de gått ner och ligger och väntar på bättre väder, säger Joakim, ubåtsräddningsofficer vid första ubåtsflottiljen i Karlskrona, där man inte vill avslöja officerarnas efternamn.

Problem med batterierna

Ubåten San Juans tekniska problem är relaterade till fartygets batterier, uppger argentinska flottan som hänvisar till meddelandet i onsdags.

- Det är en diesel-elektrisk ubåt som för att ladda batterierna måste komma upp till ytan och sticka upp en snorkelmast. Och det är näst intill ogörligt i de här vågorna. Kanske är det så att man tvingas ligga nere och vänta ut vädret, säger Joakim.

I absolut sämsta fall är hela båten mörklagd. Och om batterierna är helt utslagna kan besättningen bara "sitta och hoppas att räddningen kommer", konstaterar han.

- Men normalt sett finns nödbatterier så att man har nödbelysning.

Syre i sju dygn

Ubåtens syreförråd räcker i sju dygn i undervattensläge. Vid ytdrift finns mat och drivmedel för uppåt tre månader.

- Men syre är bara en av faktorerna – man måste kunna rena luften också. Vi andas ut koldioxid och den måste man få bort om besättningen ska överleva. Syre och luftrening går hand i hand, säger Joakim.

I lördags uppfattades sju signaler som misstänktes komma från den försvunna ubåten, men argentinska flottan meddelade på tisdagen att så inte var fallet. Det kan i stället ha handlat om ljud från något djur.

Ubåten, av typen TR-1 700, var på väg från ett rutinuppdrag i Ushuaia nära Sydamerikas sydligaste spets till hemmabasen i Mar del Plata, 40 mil söder om Buenos Aires.