Den förre militärchefen Benny Gantz är den ledande motkandidaten till premiärminister Benjamin Netanyahu inför tisdagens parlamentsval. Arkivbild.

Oppositionen kritiserar Netanyahus uttalande

Oppositionen är kritisk mot premiärminister Benjamin Netanyahus uttalande om att Israel kan komma att utöka landets suveränitet till att omfatta bosättningar på den ockuperade Västbanken.

|

- Jag tycker att det är oseriöst och ansvarslöst att tillkännage ett strategiskt och historiskt beslut mitt under en valkampanj, säger den ledande motkandidaten till premiärministerposten inför tisdagens parlamentsval, förre militärchefen Benny Gantz.

Han säger även att han motsätter sig ensidiga åtgärder i frågan.

- Vi har sagt att vi ska sträva efter ett fredsavtal som stöds på regional och global nivå, samtidigt som vi behåller våra grundläggande principer, säger Gantz.

"Premiärministern ljuger"

Benny Gantz, som leder den mittenorienterade Blå- och vitalliansen, har tidigare varit öppen för att flytta åtminstone några bosättare för att nå ett fredsavtal med palestinierna. Netanyahu sade i lördags att han inte kommer att flytta en endaste bosättare.

Även Ayman Odeh, partiordförande för Hadash Ta'al, kritiserar Netanyahu, skriver den israeliska tidningen Haaretz.

- Premiärministern ljuger precis som han andas, säger Ayman Odeh enligt tidningen.

PLO fördömer

Saeb Erekat, chefsförhandlare för den palestinska paraplyorganisationen PLO, fördömde Netanyahus uttalande om att utöka Israels suveränitet till bosättningar på Västbanken.

- Israel kommer fortsätta att kränka internationell rätt så länge det internationella samfundet fortsätter att belöna Israel med straffrihet, särskilt med Trumpadministrationens stöd och godkännande av Israels inskränkning av mänskliga rättigheter mot det palestinska folket, säger han enligt Jerusalem Post.

ANNONS

Israel ockuperar den palestinska Västbanken sedan sexdagarskriget 1967.

Rättad: I en tidigare version uppgavs fel namn på Hadash Ta'als partiledare.

TT-AFP