Veteranbil från 1937 såldes för över en miljon kronor

Intresset för veteranbilar ökar, precis som priserna för dem. Nyligen såldes flera både renoverade och orenoverade på auktion för bra mycket pengar. Till exempel såldes en gammal brandbil från 1927 för flera hundra tusen, samma med en Volvo Amazon från 1965. Men auktionens dyrgrip var en Mercedes 230 Cabriolet från 1937.

ANNONS
|

På Göteborgsföretaget Bilweb Auctions juliauktion fanns många veteranbilar till salu. Till exempel fanns där en högerstyrd Daimler från 1937, en Jaguar från 1948, en T-Ford från 1925 och en gammal amerikansk brandbil från 1927.

Brandbilen såldes för 406 000 kronor, men det fanns en annan veteranbil som gick för ännu mer. Det var en röd Mercedes 230 Cabriolet W143, av 1937-års modell, som klubbades för 1,3 miljoner kronor. Men det var ändå ett ganska lågt pris menar Michael Luft, som är värderingsman av samlarbilar.

– Den var inte så jättefin, men hade den varit det – då hade den gått för tre miljoner kronor, säger Michael Luft.

ANNONS
Michael Luft värderar samlarbilar och menar att den kan löna sig att köpa en gammal bil och renovera upp den.
Michael Luft värderar samlarbilar och menar att den kan löna sig att köpa en gammal bil och renovera upp den. Bild: Privat

Han berättar att bilen byggdes i Tyskland före andra världskriget. Som ny kostade modellen 15 000 kronor och var på den tiden en mycket exklusiv bil. Förr i tiden kördes framgångsrika företagare runt i den av sin privata chaufför.

Att den modellen är så dyr beror på att det inte finns så många kvar. Michael Luft uppskattar att det finns mellan 200 till 300 bilar kvar av den här modellen runt om i världen. Enligt honom försvann många efter kriget eller förstördes.

– Den här har varit i Sverige sen den var ny, så den var skonad från kriget.

Samma modell har tidigare sålts för 2,2 miljoner kronor, men 1,3 miljoner kronor menar han ändå är ett rekordpris för en så orenoverad bil.

En gul Volvo Amazon från 1965 såldes också för ett mycket högt pris. Ägaren köpte bilen för 10 000 kronor för drygt 20 år sedan, och påbörjade en renovering av bilen för fem år sedan. Nu såldes hans bil för 300 000 kronor.

Veteranbilar ska vara minst 30 år gamla

I bilregistret finns runt 400 000 bilar som är äldre än 30 år, och för att få kallas just veteranbil ska bilen vara minst 30 år, menar Luft. Så numera får en Volvo 850 kallas veteranbil då den kom 1991. De bilar som det finns flest av är Volkswagen, Volvo och Saab, där den senare ökat mest i värde de sista åren och nästan blivit exotiska, enligt Michael Luft.

ANNONS

Priserna på veteranbilarna har stigit den senaste tiden, så man kan göra sig en bra peng på en gammal bil. Men det krävs tålamod och engagemang. Michael Luft säger att hittar man en gammal bil till ett bra pris kan det löna sig att renovera upp den, för värdet kan öka ordentligt.

Vad har folk sin veteranbil till?

– Först är det roligt att pyssla med den och göra den finare. Men man har den till utflykter, för det är roligare att åka till Marstrand med en veteranbil än en ny Volvo. Sen får man mycket glada leenden och tummen upp. Sen är det mycket bilträffar man kan åka runt på runt om i landet, säger Michael Luft.

LÄS MER:Unik Cadillac för 3,2 miljoner visades upp: ”Det är ett stycke bilhistoria”

LÄS MER:William byggde om klassisk Citroën till elbil

LÄS MER:Häng med på en av världens största bilträffar

comments

Kommentarer

Kommentera

Vad tycker du? Här nedan kan du kommentera artikeln via tjänsten Ifrågasätt. Märk väl att du behöver skapa ett konto och logga in först. Tänk på att hålla god ton och att inte byta ämne. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Inlägg som bedöms som olämpliga kommer att tas bort och TTELA förbehåller sig rätten att använda kommentarer i redaktionellt innehåll.

ANNONS