De sociala medierna har på bara några år gjort att stora delar av mediesamhället förändrats. I dag har fler än varannan vuxen i Sverige ett Facebook-konto, något som också marknadsförarna är högst medvetna om och använder sig av.
De sociala medierna har på bara några år gjort att stora delar av mediesamhället förändrats. I dag har fler än varannan vuxen i Sverige ett Facebook-konto, något som också marknadsförarna är högst medvetna om och använder sig av.

Nytta, nyttja – eller utnyttja?

De sociala medierna har inneburit en revolution i informationssamhället. På gott – och ont. Internetanvändarna har gått från konsumenter till producenter, från anonymitet till offentligt ljus. Men också till att vara utsatta för påverkan i högre grad än tidigare. – Enkelheten gör att bra och viktig information kan spridas fort. Baksidan är att är den felaktiga och dåliga sprids lika fort, säger Hans Kullin, Trollhättebo i förskingringen med sociala medier som sitt arbetsfält.

ANNONS
|

Hemsidor, bloggar, Twitter och Facebook – i nämnd ordning har de gett människor möjlighet att sprida information, ventilera åsikter och skapa opinion. Det gäller för såväl kommersiellt som samhälleligt och privat bruk.

Och vi svenskar är oerhört aktiva på sociala medier, om man ska lita till gjorda undersökningar. Bland annat visar Medieakademins Förtroendeundersökning att nästan varannan svensk (49 procent) använde sociala medier varje dag eller flera gånger per vecka under 2009. Sedan dess har antalet svenska Twitter- och Facebook-konton stigit markant; i dag finns omkring 100 000 svenska twitterkonton, 500 000 svenskar bloggar. Nära halva Sveriges befolkning (runt fyra miljoner) finns på Facebook.

ANNONS

Till det ska läggas den nästan lavinartade ökning av företag som twittrar och facebookar. Att företag och opinionsbildare alltmer riktar fokus mot de sociala medierna är givetvis ingen slump, experterna tror att användandet av sociala medier kommer att innebära att hela PR-, lobby- och marknadsföringskartan måste ritas om.

– Undersökningar visar att konsumenter som följer företag på FB blir mer positivt inställda än innan till att handla av företaget och att rekommendera det till andra, säger Hans Kullin.

En slags modern "djungeltelegraf" – men med miljonfallt större spridningsverkan, med andra ord.

Genom ny teknik och möjlighet att köpa information om bloggare, FB- och Twitteranvändare kan företagen gå längre och rikta sin reklam och erbjudanden dit den har mest effekt. På ditt FB-konto dyker inte just de annonserna upp av en tillfällighet, utan baseras på informationen om dig. Och du behöver inte längre ens sitta vid en dator.

– De flesta nya telefoner har inbyggd GPS, som kan utnyttjas av företag för att rikta reklam beroende på var du är. Du "checkar in" via en tjänst som känner av var du är och får då aktuella erbjudanden direkt i telefonen, förklarar Hans Kullin.

För privatpersoner har de sociala medierna revolutionerat mediesamhället. Människor är inte längre stillatigande konsumenter, som på sin höjd skriver en insändare eller anonym kommentar, utan producenter av nyheter och information. Det är inte troligt att en så stor grupp av mänskligheten när en dröm om att bli journalist eller marknadsförare med hela världen som arbetsfält, så vad är det då som attraherar? Hur har till exempel Facebook kunnat växa från en enkel pojkrumsidé på Harvard till att sju år senare vara en mångmiljardindustri med 500 miljoner användare? Vad driver människor till att lägga upp familjefoton och tala om för hela världen att de ska koka kaffe, gå ut med hunden och vädra politiska åsikter?

ANNONS

Svaret är, enligt Hans Kullin: Vårt behov av att synas och bekräftas.

– Framförallt är det reaktionen hos andra som driver dem som skriver i sociala medier. Skulle man inte få någon reaktion, om ingen skulle kommentera eller trycka på "gilla" om det man skriver, skulle man sluta skriva.

Ett enkelt sätt att knyta nya kontakter och återuppta gamla, höra lite skvaller, men också dela med sig av värdefulla tips, idéer och tankar är saker som kan sättas på plussidan. Men även detta mynt har två sidor:

– Det finns stor risk för ett överutnyttjande, att man mer sitter i den virtuella världen än den verkliga. Och lika lätt som det är att sprida bra och viktig information är det att sprida dålig och felaktig, säger Hans Kullin.

Uppskattningsvis 200 svenska medier har twitterkonton. Här är listan över de tio mest besökta:

1. SVT:s Kulturnyheterna

2. DN Debatt

3. Feber

4. SVT Sport

5. Expressen Kultur

6. På stan-redaktionen

7. The Local

8. Expressen

9. Sydsvenskan

10. SVT Debatt

Tidningen Time Magazine gjorde nyligen en undersökning av vad som händer globalt på Facebook under en enda minut. Här är några resultat:

79 364 inlägg görs

382 861 gånger trycks det på "gilla"-knappen

510 404 kommentarer skrivs

98 604 vänförfrågningar accepteras

74 204 inbjudningar till evenemang görs

82 557 användare uppdaterar sin status

135 849 foton laddas upp

231 605 meddelanden skickas

50 304 länkar delas

66 168 foton taggas

Sociala medier är ett samlingsnamn på kommunikationskanaler där användare kan kommunicera direkt med varandra genom exempelvis text, bild eller ljud. Till skillnad från traditionella massmedier, som är en envägskommunikation i sin kanal (ex TV, Radio, tryckt tidning), kan många kommunicera till många via samma kanal. Chattar, forum och bloggar är tre exempel andra är:

Facebook – startades i februari 2004 av några collegestudenter på Harvard, som en mer intern meddelandetjänst. I dag finns drygt en halv miljard konton, varav fyra miljoner i Sverige. Från att ha varit ett ungdomsforum är Facebook i dag en allmän företeelse. Den vanligaste nya, svenska användaren är kvinna 50+.

Twitter – utgörs av textmeddelanden på max 140 tecken, tweets. Startade 2006 och har blivit ett nätverk främst för folk i karriären som vill knyta kontakter. Stora grupper användare är journalister, kulturarbetare, företag och anställda inom PR-, informations- och marknadföringssegmenten. Antalet användare hålls hemligt men de svenska kontona uppskattas till omkring 100 000 stycken.

Youtube – webbplats för uppladdning och distribution av filmklipp, som startade 2005. Från början var tanken att ge privatpersoner möjlighet att dela med sig av sina egna videofilmer. Sådant material rfinns fortfarande på sajten, men den domineras numera av professionellt inspelat material, i form av till exempel musikvideor och utdrag ur TV-program. Varje månad visas drygt tre miljarder klipp på sajten.

Källa: Nationalencyklopedien

Att skriva i sociala medier kan få konsekvenser, både positiva och negativa. Här är några exempel:

Inlägg kostade jobbet

"En dag kvar av veckan på detta dårhus", skrev mannen på Facebook i en paus på jobbet på Volvo i Skövde. Det kostade honom jobbet. Illojalt, ansåg Volvo och skickade hem mannen direkt. Även två andra personer som arbetat på Volvo Powertrain i Skövde blev av med jobbet efter att ha gjort inlägg på Facebook. Alla tre var anställda av bemanningsföretag.

Gigantiskt snöbollskrig inställt

Det skulle ha blivit tidernas största snöbollskrig i Hasenheide-parken i Berlin. Men när 8000 personer hade anmält sig till evenemanget på nyårsdagen, via bland annat Facebook, satte myndigheterna p för projektet, eftersom man ansåga att att träd och buskar riskerade att bli totalförstörda.

Försvunnen flicka hittad via Facebook

I tre dygn hade den 15-åriga Örebroflickan varit borta, när en vän till familjen tog Facebook till hjälp i sökandet efter henne. Han skapade en sida med en efterlysning och snart hade 5 000 personer meddelat att de deltog i skökandet på olika sätt. Alla tips skickades vidare till flickans familj, som vidarebefordrade dem till polisen. Flickan lokaliserades via tipsen och polisen kunde hämta hem henne.

450 donatorer på ett par dagar

Den 24-åriga Sonia Rai fick diagnosen akut leukemi strax före årsskiftet 2010/2011. För hennes bot behövdes benmärgsdonatorer. Hennes äldre bror satte upp en Facebooksida för att söka hjälp. På bara ett par dagar hade 450 personer anmält att de var villiga att bli nya benmärgsdonatorer.

Kändistwittrande fick hem 14-åring

Den 14 december försvann 14-åriga Serena Brekhurst, London. Ingen visste var hon tagit vägen och familjen tyckte att polisen inte sökte tillräckligt. Ett par dagar in på 2011, efter familjens vädjande i media och en startad Facebooksida om hennes försvinnande, gick flera kändisar ut och twittrade om det. Dagen efter hittades hon av polisen, efter tips, i området Wandsworth.

(Källor: TT, Facebook.com, socialamedier.com)

ANNONS