Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.Nyheter med närvärde

Ovisst när Saabs ägare möts

I dag håller Saabs moderbolag extra bolagsstämma. Tanken var att diskutera ägarförändringarna kring Saab med de kinesiska bolagens inträde. Men med tanke på läget verkar det ovisst vad resultatet kan bli av mötet.

– Jag vet att Swedish Automobile har planerat att hålla bolagsstämma, men vet inte om dagordningen har ändrats. Det är ett slutet möte, säger Saabs presstalesperson Gunilla Gustavs.

Den extra bolagsstämman skulle ursprungligen hållas för att godkänna Pang Da och Youngman som nya ägare i Swedish Automobile. Men i oktober blev det i stället klart att Pang Da och Youngman tänkte ta över hela Saab, varför det skulle bli en diskussion om detta med aktieägarna. Men med tanke på det mycket osäkra läget nu är det en öppen fråga vad som ventileras på mötet i Swedish Automobiles hemstad Zeewolde i Holland.

Det framstår som oklart om några framsteg gjorts efter GM-nejet till det kinesiska övertagandet av Saab. Parterna, det vill säga Swedish Automobile och de kinesiska bolagen, verkar helt enkelt haft rätt olika verklighetsuppfattningar. Victor Muller förklarade tidigare i veckan att det var ”tillbaka till ritbordet”, frågan är vem som håller i pennan.

Samtliga parter för nu samtal – en fråga är bara var det leder. Enligt den tidsplanen som presenterades vid borgenärsmötet i Vänersborg för Saabs alla fordringsägare skulle avsiktsförklaringen om det kinesiska ägandet bli bindande på tisdag, 15 november – det är inte många dagar dit.

Affärstidningen Want China Times rapporterade i veckan om att Pang Da lider av problem med likviditeten efter att bränt för mycket pengar efter börsintroduktionen för ett halvår sedan. Den stora bildistributören har råkat i problem med sin leasingverksamhet bland annat efter att staten har skärpt reglerna kring krediter. Men Frédéric Cho, Kinaexpert på Handelsbanken, menar att det i sig inte behöver vara något hot mot Saabaffären.

– Många kinesiska företag som gjort förvärv utomlands, inte bara i bilsektorn, har varit väldigt beroende av hjälp från kinesiska banker för att lösa finansieringen, säger han till TT och menar att om staten genom NDRC är välvillig till Saabaffären kommer Pang Da att kunna finna finansiering.