Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.Nyheter med närvärde

Anna Petre, chef för samhällskontakter på Saab, är optimistisk inför företagets framtid men konstaterar att mycket jobb återstår.

Petre: ”Jag tror att GM vill oss väl”

I går anordnade bland andra Automotive Sweden ett seminarium om fordonsindustri och konjunktur på Saabmuseet i Trollhättan. En av föreläsarna var Anna Petre, chef för samhällskontakter på Saab. Hon är optimistisk inför framtiden. – Jag tror att GM vill oss väl.

Efter de senaste dygnens hektiska arbete valde Anna Petre att anlända på cykel för att få en nypa frisk luft inför träffen med pub­liken. Senaste dygnen förresten, Saabs berg- och dalbana har som bekant pågått längre än så.

– De senaste två åren har varit otroligt intressanta.

Rubriken för hennes farmträdande var Saab – vad händer nu? Och att förbereda något kring den frågan är inget man gör långt i förväg.

– Saker har förändrats det senaste dygnet. Detta är en jätteutmaning och en jättemöjlighet. Det gäller att vi tar för oss och gör det bästa för Saab, Trollhättan och Sverige, sa hon men konstaterade samtidigt att mycket jobb återstår.

Just nu är hennes uppmärksamhet mest inriktad på arbetet med att få ordning på de godkännanden som krävs för att affären med Pang Da och Youngman ska kunna genomföras.

– Vi är inte säkra på något men vi skulle inte göra det här om vi inte hade förhoppningen.

Störst är intresset kring vad den kinesiska så kallade ”supermyndigheten” NDRC och General Motors ska säga i frågan.

– Det är inte så mycket Saab kan göra utom att lämna information, sa hon angående NDRC.

Ingen kommentar GM

I går eftermiddag hade GM ännu inte sagt något om sin inställning.

– För två år sedan var GM skeptiska till ett kinesiskt ägande. Nu blir det en förhandling och det kan gå ena eller andra vägen. Jag tror GM vill oss väl, sa Anna Petre.

Det handlar främst om garantier för hur tekniken i 9-3 och 9-5 och 9-4 X kommer att behandlas, GM äger rättigheterna till de tre modellerna.

Anna Petre tror att den amerikanska biljätten är rädda för hur Saab-tekniken ska användas i Kina, landets har ju ett grundmurat dåligt rykte kring sig när det gäller kopiering av västerländsk teknologi.

Men landets inställning i den frågan kan vara på väg att ändras.

– Kopiering är inte något positivt i Kina längre, varumärken har blivit viktigt, säger hon.

Början av december

Förhoppningen är att alla godkännanden ska vara klara i början av december.

Anna Petre fick också chansen att beröra fordonsindustrin i allmänhet. Ibland talas det om överkapacitet, och det tycker hon stämmer om man talar om Europa men världen är större än så.

– Det är faktiskt så att bara tio procent av världens befolkning har tillgång till bil. Och det första folk vill köpa sig när det tjänar pengar är en bil, för den innebär frihet. Här finns otroliga möjligheter för bilindustrin.

Mediernas rapportering kring Saab har varit minst sagt omfattande.

– Det har varit mycket spekulationer, analytiker och experter har haft olika åsikter och hittills har ingen haft rätt, och det har inte jag heller haft. En erfarenhet man kan ta med sig ur det här är väl att inte ta ut något i förskott.

Kommer Saab att klara av det här?

– Ja, jag är naturligtvis positiv.