Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

Proffshjälp till brf-styrelsen ”Vi vill skapa ett lugn”

Att ha god planering och lång framförhållning är bra för privatekonomin, det kan de flesta skriva under på. Men det är ännu viktigare för den som också har ansvar för en bostadsrättsförening. – Vi vill skapa ett lugn, säger Maria Ericson, som är en av fem ekonomer på HSB kontoret i Trollhättan.

Hennes kunder består både av medlemmar i HSB och fristående bostadsrättsföreningar.

– Vi hjälper alla oavsett, säger hon.

– Det gör vi genom att hantera och förvalta bostadsrättsföreningens administration och ekonomi som bokföring, avisering och överlåtelser, men också större saker som ekonomiska analyser, bokslut och rådgivning.

Maria vill lyfta fram den långsiktiga planeringen som grunden till allt, där budget och underhållsplanen är viktiga komponenter.

– Exempelvis så har underhållsplanen ett perspektiv på cirka 30 år. Jag arbetar med ekonomi men har också en fantastisk tillgång i mina kollegor inom HSB. När föreningar kontaktar mig och behöver stöttning så tar jag reda på hur vi ska prioritera och lägga upp saker och ting. Vi har en väldigt bred kunskap inom organisationen, säger Maria.

Stöd i budgetfrågor

Höst betyder budgettider och enligt Maria är det något som många uppskattar att få stöd med.

– Genom budgeten kan vi göra en ekonomisk analys inför framtiden som har ett 5-årsperspektiv. Där kan styrelsen få svar på frågor som; Hur ser framtida underhåll och investeringar ut? Hur ser de kommande åren ut? Behöver vi se över finansieringen? Vad gör vi med månadsavgiften?

Mattias Selmerstedt är byggprojektledare och hans arbete innebär mycket mer än att inspektera och planera.

– Jag försöker informera och vara proaktiv när jag är ute i föreningarna, säger han. Det finns ett stort engagemang, men också behov av goda råd. Tillsammans brukar vi hitta vägar framåt.

– Vi har ett jättebra system online där vi kan gå in och se detaljerna i underhållsplanen och sätta saker i ett sammanhang.

”Uppskattad service”

– En billig peng idag kan bli dyr i framtiden, säger Mattias. Därför ringer många till mig på ett tidigt stadium för att få ett hum om hur mycket projektet kommer att kosta, det är en uppskattad service.

– Dessutom är det viktigt att komma ihåg att en renovering eller reparation tar längre tid än många hoppas.

Förändringar i fastigheten kräver ibland bygglov, ibland är huset k-märkt, eller så har kommunen ifråga synpunkter på utseende eller färgval.

– Vi hjälper till att hålla koll på både lokala och andra krav, säger Mattias. Det är viktigt att veta hur lång tid saker tar och vilka handlingar som ska fram. Samtidigt är stadgarna i bostadsrättsföreningen en faktor. Större ingrepp kräver ibland stämmobeslut och då lägger det på ytterligare tid.

– Framförhållning och planering är helt centrala. Det håller inte att ha bråttom helt enkelt, säger han.